Som-hi doncs

CanÇÓ del dia "black sabbath - paranoid"


Listen Later

Hi ha qui veu el món a través d’un prisma de colors i hi ha qui ho veu tot negre. Les cançons reflecteixen l’estat dànim de qui la canta, i “Paranoid” dels Black Sabbath és tota una rebelació de l’estat d’ànim del grup en el moment del seu llançament.
“Paranoid” va ser composta pel que per a molts és el primer grup de “heavy metall” de la història, Black Sabbath. Publicada el 1970, va ser un dels primers èxits d'aquesta banda, convertint-se en una de les seves més representatives i memorables peces. Tot i que en cap moment es mencionen en la lletra de la cançó, se suposa que està inspirada en com et poden afectar certes substàncies en moments determinats. Ja se sap que el bon poeta és aquell que insinua. Et poden convertir en un ésser apàtic, insegur i poruc, incapaç de relacionar-se amb la societat.
El que en un principi havia de ser (com tantes altres vegades) un tema de farciment i compost en qüestió de minuts s’ha acabat convertint amb el pas dels anys en una de les cançons insígnia del grup. Segons s’explica, havent acabat de gravar el seu segon àlbum, els Black Sabbath es van adonar que necessitaven un tema més que durés aproximadament uns tres minuts per completar-lo. La tasca de trobar aquest “plus” va recaure en Tony Iommi, guitarrista de la banda, que es va quedar component a l'estudi mentre els altres se n'anaven de copes al pub. Al cap de poc, van tornar i en uns vint minuts la van acabar entre tots. Durant l'enregistrament, de fet, Ozzy Osbourne estava llegint la lletra, perquè ni tan sols se sabia les paraules de memòria encara. Per la seva banda, Tony Iommi la va enregistrar amb un “ull de bellut” ja que segons s’explica, la nit abans de gravar, la banda es va ficar en una baralla de la qual Iommi va sortir-ne mal parat. De fet, la història d’aquesta baralla la podeu escoltar en el tema "Fairies Wear Boots".
Geezer Butler, baixista de la banda, va dir sobre el significat de la cançó en una entrevista que “tracta sobre la depressió, ja que no sabia la diferència real entre depressió i la paranoia quan la va escriure. És com amb les drogues: quan et fumes un porro, et tornes una mica paranoic sobre la gent, et costa relacionar-te. Hi ha una relació directa entre la paranoia que et dóna quan et drogues i la baixada que et ve després".
En el moment de la sortida del disc la Guerra de Vietnam esclatava i hi havia crisi mundial, de manera que la discogràfica no va voler titular el disc "War Pigs" com estava plantejat originalment, i el va subtituïr per “Paranoid” i aquí és on el títol d'aquesta cançó va prendre sentit pel que s'estava vivint. No obstant això, aquest canvi no va arribar a la portada, en què hi ha un home amb una espasa i un escut, en referència al títol original.
«Paranoid» va ser llançada com un senzill, amb «The Wizard» com a cara B, al Regne Unit al juliol de 1970 i va aconseguir el lloc número 4 en les llistes de popularitat d'aquest país. També va aconseguir ser número u a Alemanya i va obtenir la segona posició en el Dutch Top 40 dels Països Baixos i en les llistes de Bèlgica i Suissa.
?
La cançó va ocupar el lloc 34 en la llista de VH1 de les millors “40 cançons de metal” i el lloc 4 a la llista “VH1 Greatest Hard Rock Songs” el 2009. Al març de 2005, la revista Q va col•locar la cançó en el lloc 11 en la seva llista de les “100 millors cançons de guitarra”. La revista Rolling Stone la va col•locar-la en el lloc 250 de les “500 millors cançons de tots els temps”. També apareix en el llibre “The Top 500 Heavy Metal Songs of All Time” de Martin Popoff com la millor cançó de heavy metal de tots els temps.
...more
View all episodesView all episodes
Download on the App Store

Som-hi doncsBy Ràdio Arenys de Munt