Som-hi doncs

CanÇÓ del dia "jarabe de palo - la flaca"


Listen Later

Algunes de les millors cançons de la història sempre van dedicades a algú. Un primer amor, un gran desamor, una parella, un familiar o amic ... La música ha estat sempre una forma brillant d'expressar el que sentim per una altra persona a la que volem. Avui us explicaré qui era aquesta “Flaca” que feia anar de corcoll a Pau Donés dels Jarabe de Palo.
Entre les moltes cançons dedicades, n’hi ha una en la nostra història musical que sempre ha resultat especialment atractiva, en la qual la identitat de la persona a qui va dedicada sempre ha estat un misteri. La famosa 'Flaca' a la qual cantava Jarabe de Palo en el seu primer disc d'estudi del mateix nom, llançat en 1996.
Pau Donés va explicar el 2009 en un text el que ell mateix anomenava "el secret d'un dels romanços més curts i intensos" que havia viscut. També la història formava part del llibre autobiogràfic, “50 Palos..y sigo soñando”. En ell explicava com li va sorgir la inspiració per compondre, a l'igual que aquesta, altres de les cançons més mítiques de Jarabe de Palo.
Tot va passar fa 25 anys. El grup es disposava a viatjar a Cuba per gravar el videoclip de “El lado oscuro”, cançó que també estaria inclosa en aquest primer disc que van llançar. Després d'arribar a l'Havana i acomodar-se a l'hotel, van decidir sortir de festa a una discoteca del moll i gaudir de la música i els mojitos de la zona. Quan ja s'anaven a recollir, va aparèixer ella: "una dona de bellesa impressionant, amb un vestit de gasa vermella semitransparent, i a la cara dos sols que sense paraules parlaven".
Després de diversos dies repetint el mateix ritual per tornar a trobar-la, la van abordar per proposar-li de participar en el seu videoclip com a model. I ella, que es deia Alsoris Guzman, va acceptar. L’andemà mateix van anar a casa seva per recollir les seves coses i al migdia ja estava instal•lada al mateix hotel que la banda i l’equip de producció, compartint habitació amb Eva Nielsen, en aquells moments era l'ajudant de direcció. Va ploure sense compassió tota la setmana, de manera que no van poder rodar ni un metre de pel•lícula, tot i que sí van aprofitar per descobrir, de la mà d’Alsoris, aquesta Cuba que no surt als catàlegs de les agències de viatges. També durant aquella setmana hi va haver canvis en la logística de l'equip. Alsoris es va traslladar a l’habitació del Pau perquè segons sembla, s’havia encapritxat de Eva Nielsen i no volia estar a la mateixa habitació que ella per evitar la temptació, i Fernando (el director) va enxampar una ameba que el va tenir a l'hospital quatre o cinc dies. Durant aquella setmana van passar moltes coses, però la que més el va afectar va ser enamorar-se perdudament d'aquella dona
Just el dia abans d'agafar el vol de tornada a Espanya van sortir a celebrar el final del rodatge, van tornar a l'hotel de matinada i ja a l'habitació Alsoris, com cada nit, li va fer un petó a la galta i es va ficar al seu llit. Donés va anar al bany i en sortir, veient-la enfundada entre llençols blancs, no es va poder reprimir i li va etzibar 'Flaca, no puc marxar d’aquesta illa sense haver-me ficat al llit amb tu'. Ella va somriure, va obrir els braços i li va dir: 'Vine, Pablito' ". No obstant això, tal com es desprèn d'aquest mateix testimoni, contra tot pronòstic no van consumar el seu amor. El músic es va recolzar al llit, la va abraçar i es van adormir a causa de l'emoció.
?
Pau, en el moment en què es va asseure al llit mirant a la Flaca adormida, va escriure en només deu minuts, una poesia curta en la qual expressava tot el que sentia per la dona que estava al seu costat. A l'acomiadar-se de la “Flaca”, i en agraïment per aquells dies que havien passat junts, li va donar una còpia amb la següent nota: "Aquí et deixo un regal, la meva Flaca, en agraïment per aquests dies que mai oblidaré. Només et demano una cosa, que ho obris quan hagi marxat". La història acaba aquí, a l'aeroport de Varadero quan es va girar i es va adonar que ja havia obert el sobre. Estava plorant al mateix temps que llegia aquesta curta poesia que amb els anys es convertiria en la cançó que va posar a Jarabe de Palo al mapa.
Aquesta és la versió que va donar Pau Donés del que va passar, però també hi ha la versió de la pròpia protagonista, Alsoris, que va explicar que no va dormir amb el músic, i que tampoc era lesbiana. Ella va explicar que si va anar a l’habitació del pau era perquè l’equip no podia pagar habitacions individuals per a tothom i a ella li« va tocar amb Pau des del principi".
Després de tornar a Espanya Pau Donés va haver de formar la banda en temps rècord perquè els caçatalents de Virgin Records, mentre ell era a milers de quilòmetres de casa, van confirmar que assistirien al primer concert de Jarabe de Palo a la barcelonina sala Tarantos. En principi el Pau no tenia intenció de tocar “La Flaca”, però gràcies a que va canviar d'opinió en l'últim moment aquella nit se’n va anar al llit amb un contracte signat.
...more
View all episodesView all episodes
Download on the App Store

Som-hi doncsBy Ràdio Arenys de Munt