Som-hi doncs

CanÇÓ del dia "men at work - down under"


Listen Later

Quan una banda aconsegueix que un tema seu acabi considerant-se com a himne “no oficial” d’un país, és que ha transcendit i anat més enllà de la música com a tal. Això és el que ha passat amb els anys amb “Down Under”, un tema original (o no perquè tot seguit ho veurem) dels australians Men at Work.
Pocs temes han transmès al llarg de la història de la música, tan bon rotllo com "Down Under", un dels singles del primer disc de Men at Work, 'Business As Usual' i, segurament, un dels temes més representatius d'Austràlia com a país. La banda només publicaria dos discos més abans de separar-se, però, el seu hit restaria imperible amb el transcórrer de les dècades. A més de la seva tonalitat alegre i la seva tornada enganxosa, que la van convertir en un hit instantani, la seva lletra no deixa de ser un homenatge afectuós a la seva terra; a la que ells anomenen afectuosament “allà baix”.
Però per trobar l’origen de l’èxit de “Down Under” cal que ens situem a l’any 1983 durant una competició esportiva. Aquell any, els Estats Units eren vençuts per primera vegada en la història a la Copa Amèrica, una competició de regata en la què Austràlia es va coronar com a campiona. L’aleshores Primer Ministre australià, Bob Hawke, va decidir donar a tot el país un dia lliure per celebrar-ho i, a més a més, va dir que qualsevol directiu que acomiadés a un empleat durant aquell dia seria considerat com un "esgarriacries". No hi ha dubte que eren temps molt feliços en què, al mateix temps, la cançó de la que avui us parlem sonava de fons en totes i cadascuna de les celebracions, quedant-se en la memòria de la gent al costat d'aquells meravellosos records. D'aquesta manera, un any després de la seva sortida, el tema es va acabar convertint en l'himne “no oficial” d'Austràlia.
Un altre dels factors més importants va ser l'explosió del seu videoclip a la MTV. En aquell moment, el canal de televisió portava en antena tan sols un any i, a l'estar començant, no tenia un gran repertori de videoclips on triar. Men at Work tampoc tenia massa idea sobre aquell canal, però sí que va veure que hi havia bandes britàniques i australianes que portaven un temps promocionant-per allà. Va ser aleshores quan van decidir fer alguna cosa que anés d'acord amb la seva personalitat, un clip de baix pressupost, amb ajuda d'alguns dels seus amics i improvisant idees sobre la marxa. Com a curiositat, el tipus que mesurava "sis peus" i que li ofereix un 1 sandwitch de Vegemite al protagonista de la cançó, era el bateria de la banda, Jerry Speiser que, per descomptat, no era tan alt com semblava, i que va haver de buscar alguna cosa on enfilar-se per semblar més gran. Va ser precisament aquell caràcter desenfadat el que va fer de el vídeo un veritable èxit.
La primera versió del tema, però, no apuntava gaire alt. Una demo crua es va publicar, amb només 300 còpies, com a cara B del single "Keypunch Operator", un tema a hores d'ara més que oblidat. Amb l'ajuda d'un bon productor, la banda va aconseguir portar la seva música a un altre nivell i convertir-la en un himne, que Colin Hay tornaria a gravar en dues ocasions al llarg de la seva carrera.
?
No obstant això, totes les grans històries tenen una part fosca i la de "Down Under" va arribar el 2009, quan una companyia va intentar demandar a la banda al•legant que els australians havien plagiat un tema per a nens anomenat "Kookaburra", i del que la companyia tenia els drets. L'element de la discòrdia va ser la flauta que sona a la cançó. La cançó infantil havia estat escrita el 1932 per la professora Marion Sinclair, però la companyia, amb els seus drets d'autor en mà, es va intentar emportar un 60% dels drets del tema. Al final, el veredicte va ser que l'empresa es quedés un 5% dels drets, que tindrien caràcter retroactiu des de 2002. En definitiva, els intengrants de Men at Work van haver de pagar 100.000 dòlars més els 4,5 milions que es van gastar en la defensa.
Després del judici, Coli Hay va dir: "Me n’aniré a la tomba sabent que 'Down Under' és una cançó original. En més de 20 anys ningú ha notat cap semblança amb 'Kookaburra'. Marion Sinclair mai va fer cap reclamació ni va indicar que ens haguéssim apropiat de cap part de la seva cançó , i ella seguia viva quan la vam publicar. Sembla que ella tampoc va veure la similitud".
Greg Ham, que va contribuir a la part de la flauta, va quedar devastat per aquest veredicte afegint que l’entristia que la cançó passes a la història per aquest judici. Es va mostrar terriblement decebut per la manera com ell seria recordat, com a plagiador. De fet, el disgust va ser tan gran que la salut del músic va començar empitjorar des d’aquell moment, fins que va morir el 2012 als 58 anys. El cantant Colin Hay va culpar a l’empresa demandant de l'estrès i el trauma que va acabar amb la vida del seu company músic.
Sigui com sigui, fins i tot a dia d'avui, "Down Under" segueix sent un dels temes més reconeixibles que ens han arribat des d'Austràlia i una de les cançons amb què els seus habitants se senten més identificats. Això és una cosa que cap jutge mai els podrà treure. De fet, el seu reconeixement nacional es va veure fet realitat quan la banda va actuar durant la clausura dels JJ.OO. de Sidney de l’any 2000 interpretant aquest tema davant de milions de persones.
...more
View all episodesView all episodes
Download on the App Store

Som-hi doncsBy Ràdio Arenys de Munt