Som-hi doncs

CanÇÓ del dia "neil diamond - sweet caroline"


Listen Later

La creativitat té aquestes coses, un bon dia estàs fullejant un llibre o una revista i d’allà en
sorgeix una idea que acabarà convertida en un dels èxits més significatius de la carrera d’un
artista. Aquest és el cas de Neil Diamond, que va trobar en una revista la inspiració per
compondre un dels seus majors èxits: 'Sweet Caroline'.
Corria l’any 1962, quan el cantautor de Brooklyn (Nova York) estava matant el temps
fullejant una revista. Va ser entremig d’una de les seves pàgines que Diamond va trobar una
fotografia en la qual apareixia una nena petita vestida amb roba de muntar, al costat del seu
poni. La innocència d’aquella fotografia va inspirar al compositor a començar a donar voltes
sobre una possible cançó, tot i que la melodia que l’acompanyaria encara trigaria un temps
a sortir.
No va ser fins al cap d’uns anys que Neil Diamond es trobava a l'habitació d'un hotel de
Memphis on s’ostatjava mentre gravava material per al seu no treball. Havia d’enregistrar
tres temes, però només en duia dos de preparats, així que va aprofitar les hores mortes en
aquella habitació per posar-se a treballar en la que seria la tercera cançó. Va ser en aquell
moment que va recordar la fotografia d’aquella petita amazona que anys enrere havia
descobert en aquella revista que tant l’havia impactat. Sorpresivament, només va trigar una
hora en tenir-la escrita; de fet el propi autor sempre ha reconegut que aquesta ha estat la
seva cançó més ràpida en ser escrita. I d’allà, d’aquella habitació d’hotel va sorgir 'Sweet
Caroline'.
'Sweet Caroline' s’inclouria en l’LP "Brother love's travelling salvation show" de 1969 i amb
el pas del temps es convertiria en la cançó bandera del cantautor novaiorquès. I tot i que la
inspiració per compondre-la li va venir d’una nena que feia equitació, la cançó va acabar per
associar-se a l’esport rei dels Estats Units: el beisbol. Per què? Doncs perquè el 1997,
l'equip dels Red Sox de Boston van incorporar aquesta cançó com a himne des que un dels
empleats de l'estadi Fenway Park bategés la seva filla acabada de néixer amb el nom de
Caroline. Per celebrar la vinguda al món de la petita, el tema de Diamond va sonar per la
megafonia de l’estadi i fou tal la resposta del públic que aquell fet insòlit es va acabar
convertint en tradició. Els seguidors de l’equip se la van fer seva i des d’aleshores la grada
l’entona per acompanyar i animar l'equip. Era qüestió de temps que el mateix Neil Diamond
la interpretés durant un partit a l'inici de temporada.
Però qui era la nena que havia inspirat aquella melodia? Sabem que apareixia en una
revista, però no se sabia la seva identitat real. No se sabia fins que al final, l’any 2007 i
després de 40 anys interpretant-la, el propi autor va confessar que la nena al costat del poni
que apareixia en aquella fotografia es deia realment Caroline, Caroline Kennedy per ser
més exactes, i efectivament haureu deduit pel seu il·lustre cognom que es tractava de la filla
del president dels Estats Units John Fitzgerald Kennedy. La fotografia havia apregut a la
portada de la revista "Life" del 7 de setembre de 1962, quan ella no era més que una nena, i
quan va escriure la lletra de la cançó, Caroline Kennedy tenia 11 anys .
La confessió va arribar precisament durant la celebració dels 50 anys de l'única filla
supervivent del desaparegut president a la qual Neil, via satèl·lit, li va cantar la seva cançó i,
en acabar li va revelar la identitat de la persona que l’havia inspirat. De fet, es va mostrar
content d’haver-s'ho tret del damunt com si d’una llosa es tractés. Imagineu-vos la cara de
sorpresa de la dona quan es va assabentar que aquella cançó que tenia més de 40 anys
havia estat inspirada per ella mateixa.
Arran d’aquesta “confessió” la cançó va tornar a posar-se de moda però per un motiu més
funest: Els atemptats de la marató de Boston del 15 d'abril de 2013. Per tal de donar el seu
suport moral i ajudar als afectats d’aquella catàstrofe, el cantant va cedir a les víctimes els
beneficis obtinguts per 'Sweet Caroline' des del moment de l'atemptat. Els nord-americans
es van bolcar i les vendes van augmentar al voltant d'un 600%.
“Sweet caroline” s’ha convertit en un dels grans èxits del cantautor americà, i ha estat
versionada per infinitat d’artistes, entre ells primeres espases com Elvis Presley o Julio
Iglesias. Però de totes elles, la versió preferida del propi autor la va fer el crooner per
antonomàssia Frank Sinatra.
...more
View all episodesView all episodes
Download on the App Store

Som-hi doncsBy Ràdio Arenys de Munt