Una ruptura inesperada i el desamor van canviar rotundament la idea original de la cançó escrita per Gwen Stefani, transformant-la sense voler en un dels temes més icònics de la bandaNo Doubt.
Era 1994 i No Doubt ja era reconegut en l'escena musical. Després de llançar el seu homònim primer àlbum d'estudi el 1992, la banda liderada per Gwen Stefani es va caracteritzar pel seu potent so skapunk i es va massificar ràpidament. Per això, en aquesta època, ja estaven pensant en un altre treball discogràfic.
No limitant-se a cap gènere en particular, la vocalista del grup va escoltar al seu germà, amb qui vivia al costat dels seus companys de banda, tocar una melodia en el seu piano que li va semblar un perfecte començament per a una cançó romàntica. El que no sabia és que la seva idea feliç anava a transformar-se en un himne de desamor, menys un que va trencar el record històric per haver-se quedat 16 setmanes consecutives en el lloc número u dels Billboard.
Pensant en la seva llarga relació amorosa amb el baixista de la mateixa banda, Tony Kanal, Gwen Stefani va escriure les primeres estrofes del que seria una narració d'amor. "Puc veure-ho tot en un obrir i tancar d'ulls, Ho sé tot sobre com ets. Puc entendre exactament com penses, entre tu i jo no hi ha distància ". Era una cançó d'amor bonica i simple, potser estranya o poc usual per a un grup que va néixer de l'ska, però No Doubt mai va tenir por a experimentar. Això es demostraria amb els futurs treballs del quartet.
La idea de la cançó va seguir en producció. Tot va continuar el seu curs, excepte la relació entre Gwen Stefani i Tony Kanal, que, contraris a tot l'esperat, havien començat a tenir molts problemes.Un dia, després de barallar-se, la vocalista va decidir canviar rotundament la lletra de la cançó. Fins-i-tot després de tocar-lo en directe un parell de vegades, sempre amb canvis, perquè encara no es decidien per la versió final. Gwen va anar amb el meu germà Eric algaratge. Molt irritada per la situació, es va asseure amb ell a reescriure tots els versos.Llavors, va escriure: "Tu i jo, solíem estar junts, tot el dia junts, sempre. De debò sento que vaig perdre al meu millor amic, no puc creure que aquest sigui el final ".La decisió sobre el tema va ser discutida en el grup.
I amb el canvi de lletres i el canvi de sentiments va arribar la resta. No Doubt va haver de tornar a preparar el track gairebé des de zero. La idea original va ser la base, però després de reescriure-un parell de vegades, reestructurar un altre parell, canviar-, sumar-li o treure-li arranjaments, i haver-la gravat com a mínim en quatre ocasions diferents, va néixer "Don’tspeak".El 1996, No Doubt va llançar el seu segon àlbum d'estudi TragicKingdom. Ben rebut per la crítica, el disc va cridar l'atenció i va ressaltar immediatament amb aquest single.
Enmig de concerts, entrevistes i rodes de premsa, els dos membres de la banda que van ser la inspiració de la cançó van haver de suportar els rumors i les constants preguntes sobre la seva relació.Va ser un desafiament per als dos. Nominat a dos premis Grammy, la cançó va acabar sent un dels seus temes més reconeguts i el més destacat a nivell internacional. Tant la gravació deltrack com la delvideoclip van servir com a teràpia de parella i grupal, fins i tot per llimar asprors i continuar el camí en la seva carrera musical. "Do notspeak" havia a ser una cançó feliç, però no ho va ser. I això, va ser el millor que li va poder passar a No Doubt.