Als 80 es va posar de moda la “world music”, els ritmes ancestrals sobretot de cultures africanes van col•locar-se a primera línia gràcies en part a artistes com per exemple Peter Gabriel, Paul Simon o el cas que ens ocupa avui: Toto i el seu tema titulat "Àfrica".
Hi ha diferents versions sobre el per què aquesta banda es diu Toto. Des que Jeff Porcaro va suggerir el nom basant-se en el gos de la pel•lícula El Mag d'Oz, altres mes rebuscats van donar la versió que Toto és una tribu localitzada a la falda de l'Himàlaia de la qual només queden pocs supervivents i fins i tot estan per desaparèixer; o que és el segon nom del cantant "Robert Toteaux Kimball", i milers de etc. Tot i que la versió definitiva sembla sentenciar que van escollir Toto en un clar gest de complicitat a la variada música que fan (jazz, rock, pop), ja que, en espanyol el significat és "tot". El que si ens queda clar és que al guitarrista Steve Lukather (considerat per molts un dels millors del món) sempre va odiar el nom de la seva banda i va esmentar que no és fàcil estar 30 anys en una banda i odiar la paraula Toto.
La cançó escrita pel teclista David Paich i el bateria Jeff Porcaro, es va incloure en el seu disc Toto IV de 1982 i va aconseguir el número u en el Billboard Hot 100 al febrer de 1983. Tot va començar amb el teclista improvisant al seu piano mentre el bateria Jeff s’imaginava a un noi blanc intentant escriure una cançó sobre el continent africà sense haver-hi estat mai. Jeff Porcaro es trobava a la Fira Mundial de Nova York i va aprofitar per visitar el pavelló d'Àfrica amb la seva família. En aquell pavelló hi havia aborígens tocant les percussions, uns ritmes que van calar en Porcaro, que va quedat enlluernat pel ritme d’aquella gent.
Impregnat d’aquells ritmes tribals, Porcaro es va dirigir a l’estudi i va crear una partitura per a un bombo, tambor i els platerets al costat de Lenny Castro que interpretava un ritme amb una conga. Mirant-se l'un a l'altre van començar a improvisar aquell ritme i a jugar amb ell. Va ser la part rítmica precisament la que va donar més mal de caps a la banda, especialment per la dificultat alhora de muntar les diferents pistes que configuraven el tema. En acabar la part rítmica, van improvitzar una línia de baix que va ajudar a establir el tempo per al tema. No satisfets amb el resultat, Lenny i Porcaro es van dirigir de nou a la sala de gravació amb congues, bongos, esquellots i demés percussions i van començar novament a practicar aquell ritme que havien creat.
La cançó tracta sobre una dona que vola al continent africà, on l'espera un solitari missioner. El seu autor la descriu com una cançó d'amor sobre una Àfrica idealitzada, basada en la forma en què sempre la va imaginar. Els detalls dels paisatges van provenir del que els seus autors havien llegit al National Geographic. En realitat, van passar diversos anys fins que la banda per fi va poder tocar a l'Àfrica, a Ciutat del Cap i Johannesburg el 1990. La gent, naturalment, els preguntaven si havien estat en el continent. El vocalista admetia que no, i se sorprenien per la bellesa i exactitud amb la qual Paich havia descrit la regió en aquesta cançó. Era un tema que, a parer dels seus propis compositors, "no sonava a Toto. De fet, el propi David Paich va dir en el seu moment que aquest tema be podria haver estat el començament d'un projecte en solitari que tenia planejat al marge de la banda.
Lluny de ser només un èxit comercial per al grup, "Africa" s'ha convertit en tota una fita de la cultura popular. Ha reviscut una i altra vegada en diferents formes, a través de diferents mitjans.
Fa poc, per exemple, va guanyar força notorietat el cover que Weezer va gravar i va incorporar per als seus propis concerts. Altres artistes, com els rapers-hip hopers Xzibit, Ja Rule i Nas, han fet samplejos del tema en les seves pròpies cançons.
Amb el disc novament venien 2 milions de còpies. Al 25è lliurament dels Grammys al febrer d'aquell any Toto va guanyar 6 Grammys. Posteriorment van treure un altre senzill amb la balada "I Will not Hold You Back" que també va ser un èxit en les llistes musicals.