Danmarks natur er under pres, og biodiversiteten er i krise. Men kan løsningen være at give naturen frihed til at passe sig selv gennem rewilding?
I denne episode af Biotopia tager vi til Naturmødet i Hirtshals og dykker ned i biodiversitetskrisen, dagsommerfuglenes tilbagegang og den omdiskuterede idé om rewilding.
Thomas Stampe Petersen fortæller om dagsommerfugle som tegn på naturens tilstand. Biolog Morten D.D. Hansen argumenterer for, at vi skal turde slippe kontrollen og give naturen friere rammer. Og Bengt Holst, formand for Det Dyreetiske Råd, peger på behovet for klare regler, når dyr sættes ud i indhegnede naturområder.
Vi undersøger, om genindførsel af store planteædere og mindre menneskelig indblanding kan redde naturen, eller om metoden skaber nye problemer for landbrug, lokale beboere og dyrevelfærd.
Er rewilding en visionær redningsplan eller en kontroversiel indblanding i sig selv?
Lyt med, når Biotopia undersøger en debat, der handler om meget mere end naturpleje: nemlig hvilket landskab, hvilken natur og hvilke vilde dyr vi vil give plads til i Danmark.
Medvirkende:
Thomas Stampe Petersen, projektleder Nationalpark Mols Bjerge
Morten D.D. Hansen, biolog og formidler
Bengt Holst, formand Det Dyreetiske Råd
Optagelse, tilrettelæggelse og vært: Charlotte Koldbye.
Musik: Carl Frøkjær-Jensen, Sergei Chetvertnykh .
Denne Biotopia Podcast episode udgives af IDA Bioscience
I samarbejde med Henriette Rimmer Caspersen .