Het probleem van de Xbox-handheld is Steam OS, het Linux-besturingssysteem van Valve dat speciaal ontwikkeld is voor handhelds. Nu deze op steeds meer handhelds van derde partijen beschikbaar is, wordt het verschil met de software van Microsoft eigenlijk pijnlijk duidelijk. Althans, dat zeggen bronnen van Windows Central.