
Sign up to save your podcasts
Or


Nei, vi er ikke prisgitt mengden hormoner i kroppen, enten de er egenprodusert eller tilført gjennom en p-pille eller hormonterapi i overgangsalderen. Det er snarere vår evne til å svare på disse hormonene som avgjør. Hvilke hormoner i så fall? Østrogen er en favoritt, men hva om det heller er progesteron eller testosteron som gjør susen. Om dette kan vitenskapen fortelle oss så godt som ingenting, fordi ingen har tatt seg bryet å se etter. Jeg håper kravet om mer fokus på kvinnehelse kan rette på dette. I episoden funderer vi om årsak, trigger og hva som gjør at endometriose vedvarer. Der hjelper det å se til det vi vet om autoimmun sykdom generelt. Til slutt både bekrefter og avkrefter vi hypen rundt testosterontilskudd for kvinner.
Du er herved invitert til Improforestilling for folkehelsen 11 Juni, kl 19 på Bergen Assembly https://forskningtilfolket.w.uib.no/sunt-folkevett
Nevrotransmittor GABA - Progesteron kan binde til samme reseptor som GABA og ha noe tilsvarende effekt som GABA, nemlig angstdempende og avslappende.
Transkripsjon
Velkommen til «Den tapte Toleransen». Jeg er Henriette Christie Ertsås og driver forskningsformidling under navnet «forskning til folket». Jeg har en doktorgrad i kreft og har også forsket på HIV, med den bakgrunnen tillater jeg meg å snakke om sykdommen Long Covid. Og alle andre sykdommer som vi vil klandre immunforsvaret for inkludert endometriose. Vi snakket om stresshormonet kortisol sist, i dag er det kjønnshormonene som skal til pers. Velkommen tilbake Silje Maria Sundøy. Tenker du kanskje at hormoner er årsak til endometriose, ferdig snakket? Det er i hvert fall det helsesystemet tenker, er det ikke?
Vi bør vel skille mellom trigger, årsak og hva som gjør at Endometriose vedvarer. Kan det være forskjellige ting?
Nettopp. Triggeren kan være østrogen, men det kan også være stress, en ganske uskyldig akutt infeksjon, en akutt skade, eller en autoimmun sykdom. Alle disse bidrar med antistoffer og aggressive immunceller som av en eller annen grunn forblir aktive. Helt spesifikt i tilfellet endometriose – men ikke i andre autoimmune sykdommer - kan triggeren være livmorveggcelle på avveie som slipper ut blod og slim på feile steder, hver bidige måned. Det tolkes logisk nok som en infeksjon av kroppen. Noen vil hevde at menstruasjon uansett om den er normal eller voldsom skal karakteriseres som en betennelse, selv om den er helt naturlig. Dem om det. Endometriosesmerte er jo helst syklisk, mest gale under mensen, eller den kan være kronisk murrende (Karcz 2024). Hva er din erfaring når det gjelder timingen av smerte?
I begynnelsen var det verst rundt menstruasjonen, så begynte jeg å få like sterke smerter rundt eggløsning. Inkludert kraftige blødninger, der jeg etter kort tid (kanskje 15 min.) med nytt bind blødde gjennom når jeg skulle reise meg opp. Over tid ble disse periodene lengre og lengre og jeg hadde bare 5-6 dager i måneden uten smerter. Til slutt ble det kronisk-smerter hver dag.
Jeg er selv en irriterende optimistisk person, jeg har sluppet mye kjipt, men jeg har én erfaring. Da min far døde ble jeg trist og lei, men jeg var veldig bevisst på at jeg har all grunn til å være trist. Det ville før eller siden gå over. Hvis jeg derimot hadde vært trist uten noen åpenbar grunn vet jeg ikke hvordan jeg hadde taklet det. Vi snakket om stress i forrige episode. Jeg er ikke lege, jeg kan ikke og vil ikke diagnostisere deg, men kan det være at livmorveggceller på avveie + stresset knyttet til din livssituasjon ledet til betennelse, som igjen ledet til mer betennelse og flere mentale symptomer. Kan det ha vært årsaken eller triggeren til din endometriose?
Dette er før endometriose i det hele tatt var nevnt. Jeg begynte på P-piller (østrogen + progesteron) mot smerte i forbindelse med mensen, det stopper jo eggløsning og blødningene - det stabiliserer hormonsvingningene. Så i en periode var jeg bedre fordi P-pillen stabiliserte menssmertene til en viss grad, men det tok ikke lang tid før jeg fikk bivirkninger av P-pillene: angst, vektøkning og tiltaksløshet. Jeg fikk veldig tørre øyne, og opplevde angst, depresjon, tiltaksløshet og vektøkning. Ikke noe kjekt. Våren 2025 begynte jeg østrogen-plaster (Estradot) pga ulike plager som kan stamme fra overgangsalder, der det verste var kronisk tretthet, dårlig søvn og hjernetåke. De første månedene fikk jeg migrene-anfall, men etter at vi fant riktig dose fikk jeg ikke lengre migrene heldigvis. Jeg følte at hjernetåken ble bedre, men trettheten vedvarte
Hva kan være grunnen til at jeg ikke tåler P-piller?
I tillegg til funksjonen som prevensjon kan P-pillen brukes som behandling mot store blødninger og menssmerter, ingen mens ingen menssmerter. Tilført østrogen og progesteron (eller varianter av disse hormonene) gjør at ikke slimhinnen vokser, derfor blir det lite eller intet blod som slippes på vilkårlig sted og lager betennelse. Gjennom negativ feedback som jeg beskrev i forrige episode i forbindelse med kortisol, dempes signalet fra hypothalamus til hypofyse til eggstokkene. Når hypothalamus skiller ut mindre Gonadotropinfrigjørende hormon, skiller hypofysen ut mindre LH (luteiniserende hormon) og FSH, og derfor produserer eggstokkene mindre østrogen, og testiklene mindre testosteron i tilfellet menn som tar steroider. Er du spesielt sensitiv for østrogen så vil du jo også respondere på østrogen tilført utenfra. Det syntetiske østrogenet har dessuten sterkere affinitet for østrogenreseptoren og er mer motstandsdyktig mot å bli brutt ned av leveren. Så det er muligens en dårlig idé å tilføre østrogen til kroppen om det er nettopp det du er oversensitiv for. Østrogen oppfordrer jo livmorveggcellene til å vandre og slå seg ned andre steder. Hvis du er oversensitiv til østrogen vil en p-pille forsterke endometriose symptomene, inkludert depresjonen, ikke omvendt.
Apropos stress og p-piller. Enkelte har påpekt at bruken av P-pillen ser ut til å hindre kortisolutskillelse under stress. Brukere av P-pille som utsettes for stressfaktorer nyter altså ikke samme grad av immundemping som de som ikke bruker P-pille kan få. Samtidig lykkes mange å stabilisere humørsvingninger under PMS og PMDD (premenstruell dysforisk lidelse) med nettopp P-pillen (Gervasio 2022). Så det, forstå det den som kan. Forresten en ting: Humørsvinginger? Virkelig, det høres skikkelig søtt ut. Det er bare kvinner som har humørsvinginger, men det er jo depresjon, intet mer eller mindre. Jeg tenker vi kaller det depresjon.
Så jeg byttet ut P-pillen med en minipille med kun Gestagen (progesteron), og den tålte jeg bedre.
Progestin = gestagen Kvinner med endometriose har færre reseptorer for progesteron, eller i hvert fall måler vi mindre effekter av progesteron. Så da får østrogenet herje alene. Progesteron skal ha såkalt nevrobeskyttende effekt, altså verne deg mot hjernetåke, men det er epidemiologiske studier som viser dette, en har vel egentlig ikke peiling på den biologiske mekanismen. Det er mulig en avart av progesteron, allopregnanolon, kan binde til GABA reseptoren . GABA er en nevrotransmittor (se molekyl) med angstdempende effekt som riktignok ikke ligner på allopregnanolon. De binder ulike steder på GABA reseptoren. Noe annet som binder til GABA reseptoren er Valium (benzodiazepiner) og alkohol. Da kan du tenke deg hvilken effekt binding og aktivering av GABA reseptorer har. Noen foreslår derfor at du opplever PMS og PMDD når progesteronnivået synker voldsomt, rett før mensen, og at fødselsdepresjon spesielt og depresjon generelt skyldes en plutselig nedgang i progesteron/allopregnanolon når svangerskapet er avsluttet. Hormonene svinger i løpet av menstruasjonsyklusen, det er hele poenget, det er derfor vi kaller det syklus, men ikke alle håndterer det like bra. Det er faktisk en her i Bergen som studerer progesteron (Helene Hjelmevik). Ikke på universitetet men på Kristiania høyskole. Hun måler hormonnivåer i spytt og urin og korrelerer det med kognitiv helse i folikkel- og lutealfasen. Spørs om hun vil finne noen korrelasjon mellom progesteronnivå og kognitiv helse.
For kanskje er det ikke nivået av hormonet i seg selv som er det avgjørende, men snarere evnen til å håndtere variasjoner i hormonnivå. Som jeg har nevnt før vil kroppen for å opprettholde likevekt - justere opp og ned antall reseptorer avhengig av nivået av molekylet som binder til reseptoren. Jeg nevnte hva som skjer når man blir avhengig av heroin. Det skjer fordi antall reseptorer nedjusteres slik at den endelige responsen på den voldsomme mengde opioid i kroppen holder seg stabil. Er det mye hormon i omløp vil antallet reseptorer gå ned. I begynnelsen av lutealfasen – etter eggløsning - og i løpet av svangerskapet er det veldig mye progesteron i omløp, derfor nedjusteres antall reseptorer til veldig få. Når progesteronnivået så plutselig faller i slutten av lutealfasen er det en periode du har for få reseptorerer. Nye reseptorproteinene må lages, antall reseptorer må opp i antall i en hujende hast. Kanskje noen kropper sliter med å holde tritt med de store svingningene. Hvis ikke antallet av reseptorer stiger tilsvarende raskt for å kompensere for fallet i antall progesteronmolekyler tilstede får kroppen rett og slett abstinenser i mangel på progesteron. Det er PMS, PMDD og fødselsdepresjon.
Det er jo fristende å tenke at det er dette som er kvinnehelse. At det ikke bare gjelder progesteron, men også alle de andre hormonene. Fordi våre kropper har fått oppgaven å produsere barn er kroppen hele tiden i kommunikasjon med naturen rundt oss, med menstruasjonsyklusen, av og til med et foster. Dette slipper menn, deres kropp går i samme tralten uavhengig hva som måtte skje rundt dem. De klarer seg helt fint med sine stabilt, lave nivåer av progesteron. Det kan høres skikkelig kjipt ut, det kan høres ut som om vi nettopp er underlagt våre hormoner. Men en annen måte å se det på er at våre kropper er en del av naturen, i direkte kommunikasjon med naturen, mens gutta for lengst har mistet kontakt og virrer rundt uten tilhørighet, og derfor starter kriger og lager destruktiv teknologi.
Jeg har gått på ulike varianter av kunstig gestagen, som jeg responderte ulikt på. Sent på høsten i fjor foreslo gynekologen å slutte med Slinda (Gestagen) for å se om det var det som var årsaken til kronisk tretthet. Samtidig fikk jeg testosteron-gel – av samme årsak: trettheten og lav libido. Så da hadde jeg altså østrogen-plaster og testosteron, men ingen tilskudd av gestagen. Jeg var skeptisk, fordi jeg har vert veldig stabil med minimalt med smerter etter at jeg begynte med Slinda, og jeg merket med en gang svake smerter rundt eggstokkene hvis jeg en dag glemte å ta Slinda. Men jeg var villig til å prøve å slutte med Slinda etter anbefaling fra gynekologen. Effekten av ikke å ta Slinda/gestagen kom gradvis over uker, måneder. Disse hadde vert nesten ikke-eksisterende i perioden etter den siste operasjonen i begynnelsen av 2023. Nå fikk jeg igjen svake smerter, ikke engang sammenlignbart med menssmerter, men jeg følte at endometriosen var “skrudd på igjen”. Etter 6-8 uker måtte jeg begynne å ta smertestillende daglig, flere ganger om dagen for å holde det i sjakk. For meg så er det ganske tydelig at det er Slinda som har holdt symptomene mine i sjakk, så for ca 6 uker siden sluttet jeg med testosteron og østrogen og begynte med Slinda igjen. Det har begynt å stabilisere seg, men jeg har nå hatt kroniske smerter siden februar i år.
Fortell om testosteron og Endometriose
Ja, la oss snakke om testosteron. Den gjeldende forståelsen av endometriose er at man er for mye kvinnelig, har for mye østrogen, eller er for oversensitiv for østrogen. Hva om det er helt omvendt. At man er for lite mannlig, har for lite testosteron. Husk at testosteron har en immundempende effekt. Derfor håndterer menn dårligere akutt infeksjon, det var feks flere menn som døde av Covid-19. Menn får og dør av kreft oftere enn kvinner, men er i mindre grad rammet av autoimmune sykdommer. Så kanskje tilbøyeligheten til å utvikle autoimmunitet for kvinner ligger i mangelen på testosteron snarere enn for mye østrogen (Iwasaki og Putrino, Silvia et.al., 2024). Data viser at lavt testosteron i fosterlivet og/eller i voksen alder korrelerer med endometriose (Crespi 2024). Hva du blir marinert i det teller, som Espen Ester Benestad liker å si. Noen foreslår derfor at lavt testosteron i kvinner fører til:
Lavere smerteterskel, trolig knyttet til mer betennelse.
Langvarig eksponering for østrogen som gir tidlig pubertet (første menstruasjon)
kort menstruasjonsyklus og tidlig overgangsalder
På den annen side vil overdreven testosteronmarinering av jentefoster øke risiko for PCOS (polycystisk ovariesyndrom). PCOS er sånn sett det motsatte av endometriose.
Long Covid forskere så at pasienter som tok testosteron i forbindelse med kjønnsbekreftende behandling, altså transmenn, opplevde bedring i sine Long Covid symptomer. Det er fullt mulig at opplevelsen av å endelig være seg selv gjorde susen, og kurerte deres Long Covid, ved å senke stressnivået. Eller så var det den immundempende effekten av testosteron. Eller kanskje en kombinasjon. Kvinner med Long Covid viser lavere testosteronnivå enn sine medsøstre uten Long Covid.
Når fikk du din første menstruasjon, menarke? 12 år
I hvilken form fikk du østrogen og testosteron? Østrogenplaster, testosteron-gel.
Ble testosteronnivået ditt målt? Ikke før start, men etter et par mnd., og da anbefalte gynekologen at jeg kunne nesten doble dosen. Dette tyder jo på at jeg i utgangspunktet hadde lavt testosteronnivå.
Hva var den umiddelbare effekten da du begynte på testosteron? De aller første dagene fikk jeg en skikkelig boost i energi og humør, og ikke minst det at jeg følte at hjernen ble skrudd på igjen. De siste årene, med smerter og medisinering, sykdom, har gjort at jeg har opplevd endel hjernetåke, og på testosteron fikk jeg oppleve mental klarhet igjen - i noen få dager. Deretter stabiliserte det seg.
Du mener det gikk tilbake til samme hjernetåke som før, eller det stabiliserte seg på et nivå med litt mindre hjernetåke enn før du begynte å ta testosteron?
Etter ca en uke stabiliserte det seg. Jeg følte at jeg hadde litt mer energi enn før jeg begynte på testosteron, men bildet er ikke helt svart hvitt her. Samtidig som jeg begynte på testosteron så sluttet jeg med minipillen som inneholdt gestagen (progesteron).
Mange kvinner i overgangsalderen (når også testosteronnivået går ned) rapporterer en boost med energi, klarhet i hodet og økt evne til å bygge muskler hvis de får tilført testosteron, men store doser kan gjøre at hun utvikler skjegg, stemmeleiet går ned, får kviser og legger på seg. Testosteron brukes hovedsaklig for å behandle manglende sex lyst. Det er det det finnes studier på. Private helseforetak som Volvat og Aleris pusher både østrogen og testosteron mer enn det offentlige er villig å gjøre, og i USA kan du få doser langt over det fysiologisk normale for kvinner. Når profitt får styre blir det slik.
By Forskning til FolketNei, vi er ikke prisgitt mengden hormoner i kroppen, enten de er egenprodusert eller tilført gjennom en p-pille eller hormonterapi i overgangsalderen. Det er snarere vår evne til å svare på disse hormonene som avgjør. Hvilke hormoner i så fall? Østrogen er en favoritt, men hva om det heller er progesteron eller testosteron som gjør susen. Om dette kan vitenskapen fortelle oss så godt som ingenting, fordi ingen har tatt seg bryet å se etter. Jeg håper kravet om mer fokus på kvinnehelse kan rette på dette. I episoden funderer vi om årsak, trigger og hva som gjør at endometriose vedvarer. Der hjelper det å se til det vi vet om autoimmun sykdom generelt. Til slutt både bekrefter og avkrefter vi hypen rundt testosterontilskudd for kvinner.
Du er herved invitert til Improforestilling for folkehelsen 11 Juni, kl 19 på Bergen Assembly https://forskningtilfolket.w.uib.no/sunt-folkevett
Nevrotransmittor GABA - Progesteron kan binde til samme reseptor som GABA og ha noe tilsvarende effekt som GABA, nemlig angstdempende og avslappende.
Transkripsjon
Velkommen til «Den tapte Toleransen». Jeg er Henriette Christie Ertsås og driver forskningsformidling under navnet «forskning til folket». Jeg har en doktorgrad i kreft og har også forsket på HIV, med den bakgrunnen tillater jeg meg å snakke om sykdommen Long Covid. Og alle andre sykdommer som vi vil klandre immunforsvaret for inkludert endometriose. Vi snakket om stresshormonet kortisol sist, i dag er det kjønnshormonene som skal til pers. Velkommen tilbake Silje Maria Sundøy. Tenker du kanskje at hormoner er årsak til endometriose, ferdig snakket? Det er i hvert fall det helsesystemet tenker, er det ikke?
Vi bør vel skille mellom trigger, årsak og hva som gjør at Endometriose vedvarer. Kan det være forskjellige ting?
Nettopp. Triggeren kan være østrogen, men det kan også være stress, en ganske uskyldig akutt infeksjon, en akutt skade, eller en autoimmun sykdom. Alle disse bidrar med antistoffer og aggressive immunceller som av en eller annen grunn forblir aktive. Helt spesifikt i tilfellet endometriose – men ikke i andre autoimmune sykdommer - kan triggeren være livmorveggcelle på avveie som slipper ut blod og slim på feile steder, hver bidige måned. Det tolkes logisk nok som en infeksjon av kroppen. Noen vil hevde at menstruasjon uansett om den er normal eller voldsom skal karakteriseres som en betennelse, selv om den er helt naturlig. Dem om det. Endometriosesmerte er jo helst syklisk, mest gale under mensen, eller den kan være kronisk murrende (Karcz 2024). Hva er din erfaring når det gjelder timingen av smerte?
I begynnelsen var det verst rundt menstruasjonen, så begynte jeg å få like sterke smerter rundt eggløsning. Inkludert kraftige blødninger, der jeg etter kort tid (kanskje 15 min.) med nytt bind blødde gjennom når jeg skulle reise meg opp. Over tid ble disse periodene lengre og lengre og jeg hadde bare 5-6 dager i måneden uten smerter. Til slutt ble det kronisk-smerter hver dag.
Jeg er selv en irriterende optimistisk person, jeg har sluppet mye kjipt, men jeg har én erfaring. Da min far døde ble jeg trist og lei, men jeg var veldig bevisst på at jeg har all grunn til å være trist. Det ville før eller siden gå over. Hvis jeg derimot hadde vært trist uten noen åpenbar grunn vet jeg ikke hvordan jeg hadde taklet det. Vi snakket om stress i forrige episode. Jeg er ikke lege, jeg kan ikke og vil ikke diagnostisere deg, men kan det være at livmorveggceller på avveie + stresset knyttet til din livssituasjon ledet til betennelse, som igjen ledet til mer betennelse og flere mentale symptomer. Kan det ha vært årsaken eller triggeren til din endometriose?
Dette er før endometriose i det hele tatt var nevnt. Jeg begynte på P-piller (østrogen + progesteron) mot smerte i forbindelse med mensen, det stopper jo eggløsning og blødningene - det stabiliserer hormonsvingningene. Så i en periode var jeg bedre fordi P-pillen stabiliserte menssmertene til en viss grad, men det tok ikke lang tid før jeg fikk bivirkninger av P-pillene: angst, vektøkning og tiltaksløshet. Jeg fikk veldig tørre øyne, og opplevde angst, depresjon, tiltaksløshet og vektøkning. Ikke noe kjekt. Våren 2025 begynte jeg østrogen-plaster (Estradot) pga ulike plager som kan stamme fra overgangsalder, der det verste var kronisk tretthet, dårlig søvn og hjernetåke. De første månedene fikk jeg migrene-anfall, men etter at vi fant riktig dose fikk jeg ikke lengre migrene heldigvis. Jeg følte at hjernetåken ble bedre, men trettheten vedvarte
Hva kan være grunnen til at jeg ikke tåler P-piller?
I tillegg til funksjonen som prevensjon kan P-pillen brukes som behandling mot store blødninger og menssmerter, ingen mens ingen menssmerter. Tilført østrogen og progesteron (eller varianter av disse hormonene) gjør at ikke slimhinnen vokser, derfor blir det lite eller intet blod som slippes på vilkårlig sted og lager betennelse. Gjennom negativ feedback som jeg beskrev i forrige episode i forbindelse med kortisol, dempes signalet fra hypothalamus til hypofyse til eggstokkene. Når hypothalamus skiller ut mindre Gonadotropinfrigjørende hormon, skiller hypofysen ut mindre LH (luteiniserende hormon) og FSH, og derfor produserer eggstokkene mindre østrogen, og testiklene mindre testosteron i tilfellet menn som tar steroider. Er du spesielt sensitiv for østrogen så vil du jo også respondere på østrogen tilført utenfra. Det syntetiske østrogenet har dessuten sterkere affinitet for østrogenreseptoren og er mer motstandsdyktig mot å bli brutt ned av leveren. Så det er muligens en dårlig idé å tilføre østrogen til kroppen om det er nettopp det du er oversensitiv for. Østrogen oppfordrer jo livmorveggcellene til å vandre og slå seg ned andre steder. Hvis du er oversensitiv til østrogen vil en p-pille forsterke endometriose symptomene, inkludert depresjonen, ikke omvendt.
Apropos stress og p-piller. Enkelte har påpekt at bruken av P-pillen ser ut til å hindre kortisolutskillelse under stress. Brukere av P-pille som utsettes for stressfaktorer nyter altså ikke samme grad av immundemping som de som ikke bruker P-pille kan få. Samtidig lykkes mange å stabilisere humørsvingninger under PMS og PMDD (premenstruell dysforisk lidelse) med nettopp P-pillen (Gervasio 2022). Så det, forstå det den som kan. Forresten en ting: Humørsvinginger? Virkelig, det høres skikkelig søtt ut. Det er bare kvinner som har humørsvinginger, men det er jo depresjon, intet mer eller mindre. Jeg tenker vi kaller det depresjon.
Så jeg byttet ut P-pillen med en minipille med kun Gestagen (progesteron), og den tålte jeg bedre.
Progestin = gestagen Kvinner med endometriose har færre reseptorer for progesteron, eller i hvert fall måler vi mindre effekter av progesteron. Så da får østrogenet herje alene. Progesteron skal ha såkalt nevrobeskyttende effekt, altså verne deg mot hjernetåke, men det er epidemiologiske studier som viser dette, en har vel egentlig ikke peiling på den biologiske mekanismen. Det er mulig en avart av progesteron, allopregnanolon, kan binde til GABA reseptoren . GABA er en nevrotransmittor (se molekyl) med angstdempende effekt som riktignok ikke ligner på allopregnanolon. De binder ulike steder på GABA reseptoren. Noe annet som binder til GABA reseptoren er Valium (benzodiazepiner) og alkohol. Da kan du tenke deg hvilken effekt binding og aktivering av GABA reseptorer har. Noen foreslår derfor at du opplever PMS og PMDD når progesteronnivået synker voldsomt, rett før mensen, og at fødselsdepresjon spesielt og depresjon generelt skyldes en plutselig nedgang i progesteron/allopregnanolon når svangerskapet er avsluttet. Hormonene svinger i løpet av menstruasjonsyklusen, det er hele poenget, det er derfor vi kaller det syklus, men ikke alle håndterer det like bra. Det er faktisk en her i Bergen som studerer progesteron (Helene Hjelmevik). Ikke på universitetet men på Kristiania høyskole. Hun måler hormonnivåer i spytt og urin og korrelerer det med kognitiv helse i folikkel- og lutealfasen. Spørs om hun vil finne noen korrelasjon mellom progesteronnivå og kognitiv helse.
For kanskje er det ikke nivået av hormonet i seg selv som er det avgjørende, men snarere evnen til å håndtere variasjoner i hormonnivå. Som jeg har nevnt før vil kroppen for å opprettholde likevekt - justere opp og ned antall reseptorer avhengig av nivået av molekylet som binder til reseptoren. Jeg nevnte hva som skjer når man blir avhengig av heroin. Det skjer fordi antall reseptorer nedjusteres slik at den endelige responsen på den voldsomme mengde opioid i kroppen holder seg stabil. Er det mye hormon i omløp vil antallet reseptorer gå ned. I begynnelsen av lutealfasen – etter eggløsning - og i løpet av svangerskapet er det veldig mye progesteron i omløp, derfor nedjusteres antall reseptorer til veldig få. Når progesteronnivået så plutselig faller i slutten av lutealfasen er det en periode du har for få reseptorerer. Nye reseptorproteinene må lages, antall reseptorer må opp i antall i en hujende hast. Kanskje noen kropper sliter med å holde tritt med de store svingningene. Hvis ikke antallet av reseptorer stiger tilsvarende raskt for å kompensere for fallet i antall progesteronmolekyler tilstede får kroppen rett og slett abstinenser i mangel på progesteron. Det er PMS, PMDD og fødselsdepresjon.
Det er jo fristende å tenke at det er dette som er kvinnehelse. At det ikke bare gjelder progesteron, men også alle de andre hormonene. Fordi våre kropper har fått oppgaven å produsere barn er kroppen hele tiden i kommunikasjon med naturen rundt oss, med menstruasjonsyklusen, av og til med et foster. Dette slipper menn, deres kropp går i samme tralten uavhengig hva som måtte skje rundt dem. De klarer seg helt fint med sine stabilt, lave nivåer av progesteron. Det kan høres skikkelig kjipt ut, det kan høres ut som om vi nettopp er underlagt våre hormoner. Men en annen måte å se det på er at våre kropper er en del av naturen, i direkte kommunikasjon med naturen, mens gutta for lengst har mistet kontakt og virrer rundt uten tilhørighet, og derfor starter kriger og lager destruktiv teknologi.
Jeg har gått på ulike varianter av kunstig gestagen, som jeg responderte ulikt på. Sent på høsten i fjor foreslo gynekologen å slutte med Slinda (Gestagen) for å se om det var det som var årsaken til kronisk tretthet. Samtidig fikk jeg testosteron-gel – av samme årsak: trettheten og lav libido. Så da hadde jeg altså østrogen-plaster og testosteron, men ingen tilskudd av gestagen. Jeg var skeptisk, fordi jeg har vert veldig stabil med minimalt med smerter etter at jeg begynte med Slinda, og jeg merket med en gang svake smerter rundt eggstokkene hvis jeg en dag glemte å ta Slinda. Men jeg var villig til å prøve å slutte med Slinda etter anbefaling fra gynekologen. Effekten av ikke å ta Slinda/gestagen kom gradvis over uker, måneder. Disse hadde vert nesten ikke-eksisterende i perioden etter den siste operasjonen i begynnelsen av 2023. Nå fikk jeg igjen svake smerter, ikke engang sammenlignbart med menssmerter, men jeg følte at endometriosen var “skrudd på igjen”. Etter 6-8 uker måtte jeg begynne å ta smertestillende daglig, flere ganger om dagen for å holde det i sjakk. For meg så er det ganske tydelig at det er Slinda som har holdt symptomene mine i sjakk, så for ca 6 uker siden sluttet jeg med testosteron og østrogen og begynte med Slinda igjen. Det har begynt å stabilisere seg, men jeg har nå hatt kroniske smerter siden februar i år.
Fortell om testosteron og Endometriose
Ja, la oss snakke om testosteron. Den gjeldende forståelsen av endometriose er at man er for mye kvinnelig, har for mye østrogen, eller er for oversensitiv for østrogen. Hva om det er helt omvendt. At man er for lite mannlig, har for lite testosteron. Husk at testosteron har en immundempende effekt. Derfor håndterer menn dårligere akutt infeksjon, det var feks flere menn som døde av Covid-19. Menn får og dør av kreft oftere enn kvinner, men er i mindre grad rammet av autoimmune sykdommer. Så kanskje tilbøyeligheten til å utvikle autoimmunitet for kvinner ligger i mangelen på testosteron snarere enn for mye østrogen (Iwasaki og Putrino, Silvia et.al., 2024). Data viser at lavt testosteron i fosterlivet og/eller i voksen alder korrelerer med endometriose (Crespi 2024). Hva du blir marinert i det teller, som Espen Ester Benestad liker å si. Noen foreslår derfor at lavt testosteron i kvinner fører til:
Lavere smerteterskel, trolig knyttet til mer betennelse.
Langvarig eksponering for østrogen som gir tidlig pubertet (første menstruasjon)
kort menstruasjonsyklus og tidlig overgangsalder
På den annen side vil overdreven testosteronmarinering av jentefoster øke risiko for PCOS (polycystisk ovariesyndrom). PCOS er sånn sett det motsatte av endometriose.
Long Covid forskere så at pasienter som tok testosteron i forbindelse med kjønnsbekreftende behandling, altså transmenn, opplevde bedring i sine Long Covid symptomer. Det er fullt mulig at opplevelsen av å endelig være seg selv gjorde susen, og kurerte deres Long Covid, ved å senke stressnivået. Eller så var det den immundempende effekten av testosteron. Eller kanskje en kombinasjon. Kvinner med Long Covid viser lavere testosteronnivå enn sine medsøstre uten Long Covid.
Når fikk du din første menstruasjon, menarke? 12 år
I hvilken form fikk du østrogen og testosteron? Østrogenplaster, testosteron-gel.
Ble testosteronnivået ditt målt? Ikke før start, men etter et par mnd., og da anbefalte gynekologen at jeg kunne nesten doble dosen. Dette tyder jo på at jeg i utgangspunktet hadde lavt testosteronnivå.
Hva var den umiddelbare effekten da du begynte på testosteron? De aller første dagene fikk jeg en skikkelig boost i energi og humør, og ikke minst det at jeg følte at hjernen ble skrudd på igjen. De siste årene, med smerter og medisinering, sykdom, har gjort at jeg har opplevd endel hjernetåke, og på testosteron fikk jeg oppleve mental klarhet igjen - i noen få dager. Deretter stabiliserte det seg.
Du mener det gikk tilbake til samme hjernetåke som før, eller det stabiliserte seg på et nivå med litt mindre hjernetåke enn før du begynte å ta testosteron?
Etter ca en uke stabiliserte det seg. Jeg følte at jeg hadde litt mer energi enn før jeg begynte på testosteron, men bildet er ikke helt svart hvitt her. Samtidig som jeg begynte på testosteron så sluttet jeg med minipillen som inneholdt gestagen (progesteron).
Mange kvinner i overgangsalderen (når også testosteronnivået går ned) rapporterer en boost med energi, klarhet i hodet og økt evne til å bygge muskler hvis de får tilført testosteron, men store doser kan gjøre at hun utvikler skjegg, stemmeleiet går ned, får kviser og legger på seg. Testosteron brukes hovedsaklig for å behandle manglende sex lyst. Det er det det finnes studier på. Private helseforetak som Volvat og Aleris pusher både østrogen og testosteron mer enn det offentlige er villig å gjøre, og i USA kan du få doser langt over det fysiologisk normale for kvinner. Når profitt får styre blir det slik.