گفتگوی آقای ابوالحسن بنیصدر و علی صدارت - نیاز مبرم به تجدید نظر در گلوبالیسم، از منظر موازنه عدمی و حقوق
تاریخ تولید و انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ دوشنبه
گلوبالیسم در عمل به فرار مغزها و استعدادها، و نیز انتقال روزافزون نفت و گاز و سایر نیروهای محرکه، از کشورهای سلطهبر به کشورهای سلطهگر مبدل گردیده است، آن هم در روندی شتابگیر. سیر عظیم مهاجرتها، بحرانهای زیستمحیطی، و اقتصادی، و اجتماعی، و فرهنگی، و سیاسی، به وضوح بیانگر این واقعیت هستند که این فرایند، غیرقابل ادامه است.
انترناسیونالیسم و گلوبالیسم دیگر حتی توسط دستراستیها هم مردود شده است و از آن ایده، ناسیونالیسمهای افراطی راستگرایی چون ترامپیسم و شعاری چون «اول امریکا» برآمده است. چهار سال حکومت ترامپ و شرکا هم زیان و ضررهای این ایده را روشن کرده است.
سوالی که پیش میاید این است که آیا باید همان رویه را ادامه داد و بلکه آن را تشدید کرد؟
بعضی از دستراستیهای افراطی برای این سوال جوابی مثبت دارند.
ولی بعضی اقتصاددانان، مانند توماس پیکتی، برای این سوال جوابی منفی دارند، و معتقدند که نیاز مبرمی برای تجدید نظر در سازوکارهای انترناسیونالیسم مشاهده میشود، و باید آنرا کمی مردمسالارتر کرد.
لینک مطلب در شبکهبندیهای اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رایدادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن،و لطفا همرسانی:
https://chat.whatsapp.com/IT11IqMZ44v9L62gPRghhu
https://youtu.be/PVxKnOTvnho
https://alisedarat.com/1399/09/24/7081/
https://t.me/sedaratMD/1157
https://www.instagram.com/p/CIy-QFyBxL3/
https://www.facebook.com/Sedarat57/posts/3474616799281578