Ala Mahly

ليه بخاف أستمتع باللحظة؟ ( رسالة لكل أم بتفكر كتير)


Listen Later

ليه أحيانًا بنخاف نستمتع باللحظة؟


ليه وإحنا قاعدين مع ولادنا

أو خارجين فسحة

أو حتى بناكل لقمة حلوة

نلاقي عقلنا سبقنا لبكرة؟


في الحلقة دي بنتكلم بصراحة عن الإحساس اللي كتير من الأمهات بيعيشوه

الربط بين الفرح… والذنب

بين الراحة… والمسؤولية

بين اللحظة… والخوف من اللي بعدها


بنفهم سوا يعني إيه “القلق الاستباقي”

وليه العقل بيفضل في وضع استعداد دايم

وإزاي أحيانًا الخوف من الفقد بيخلينا نخفف فرحتنا بنفسنا


الحلقة دي طبطبة

وفهم نفسي

ودعوة بسيطة إننا نرجع للحظة

حتى لو لدقائق


مش مطلوب نكون مثاليين

مطلوب نكون حاضرين

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

...more
View all episodesView all episodes
Download on the App Store

Ala MahlyBy Ala Mahly