Gillette, den kjente produsenten av barberinsprodukter for menn, slapp nylig en reklamefilm i USA, som spiller på mobbing, seksuell trakassering og giftig maskulinitet - og reaksjonene har ikke latt vente på seg. Men kanskje var de ikke så positive som Gillette hadde håpet på. Fasiten på Youtube så langt: Over 16 millioner avspillinger - og over 800.000 tomler ned.
I dramatiske reklamen spør fortelleren om mobbing og giftig maskulinitet faktisk er det beste vi kan håpe på, med henvisning til Gillette's kjente slagord "The best a man can get". Han fortsetter med å snakke om endringene etter metoo-kampanjen, og hvordan Gillette fremover skal være med på å sørge for at menn holder hverandre ansvarlige for mobbing og seksuell trakassering, og at gutter som vokser opp i dag skal få gode rollemodeller.
Har nå reklamebransjen kastet seg på metoo-bølgen? Og kan vi egentlig stole på at merkevarene har noble hensikter når de slenger seg på politiske og sosiale bevegelser?
Vi spør Dag Inge Fjeld, høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania og foreleser i Reklame og visuell kommunikasjon. Hør episoden i appen NRK Radio