רברס עם פלטפורמה

512 - Carborator 40


Listen Later

פרק מספר 512 (חזקה תשיעית!) של רברס עם פלטפורמה - קרבורטור מספר 40, שהוקלט ב-24 בפברואר 2026. נכון למועד ההקלטה עדיין אין מלחמה [לא התיישן טוב…], ואורי ורן מארחים את הנביא האורח נתי שלום לשיחה, דיונים, וויכוחים ותחזיות (דיסטופיות ברובן) על עולם שבו ה-AI כבר לא רק כותב קוד, אלא מחליף את המציאות כפי שהכרנו אותה. 

[01:58] "משהו גדול קורה": הניתוח של Matt Shumer
  • בלוג-פוסט של המפתח Matt Shumer, שנקרא Something Big is Happening התפרסם בלא מעט מקומות והיכה גלים.
    • מעבר מסקפטיות מוחלטת ("זה בחיים לא יעבוד") למצב שבו המודל עושה את כל עבודת הקידוד שלו.
  • נתי - מה שמעניין פה זה הניתוח של שוק העבודה, ואיך נראה שוק ה-Hiring כפי שהוא היום.
    • הדיבורים על "הכתובת על הקיר" זה כבר פאסה – "הכתובת היא כבר בכיס כמעט". הנתונים מראים ירידה משמעותית ב-Hiring שהתחילה כבר משנת 2025 ונמשכת לתוך 2026.
    • “זה קורה עכשיו - ועכשיו אתה צריך לבחור באיזה צד אתה נמצא: הצד המרוויח או הצד הנפגע”.
    • רן מדגיש שזה לא רק למפתחים – גם עורכי דין ורואי חשבון ובכל שאר המקצועות צריכים להחליט באיזה צד הם. 
  • יש כאן (לפחות) שני אספקטים עיקריים - איך אנחנו רואים את שוק התוכנה, ואז זה משפיע על כל שאר שוק העבודה.
  • אורי - אנחנו רואים את ההשפעה מבפנים, בתוך שוק התוכנה. האם ישנן תעשיות שלא מושפעות עדיין, או לפחות לא מרגישות את זה?
    • למשל יוצאי יחידות טכנולוגיות שמאוד מבוקשים בשוק, אבל ארגונים בטחוניים לא יכולים להכניס הרבה מהטכנולוגיות Cutting-edge הללו, לפחות לא בקצב שהן יוצאות.
    • מועמדים כאלה אולי פתאום לא מתאימים בדיוק לעולם שרץ “בחוץ”.
  • נתי משתף סיפור אישי/מקצועי על שיר אלגום, שנדחתה ממשרה ב-HR כי לא הכירה מספיק AI, ובתגובה הפכה למומחית שמרצה ב-Amazon.
    • שינוי גישה: "העולם השתנה, הבנתי, אני עכשיו באירוע".
  • אורי ונתי מחפשים השוואות למהפכות קודמות, ולא בטוחים אם יש כאלו בדיוק - 
    • מעבר משימוש ב-Intellect האנושי כדי לייצר יתרון - למצב בו "ה-Intellect עובר קומודיטיזציה".
      • אין יותר Job security בהייטק המסורתי, וחזרה לכיוון של מקצועות יותר “מסורתיים”, פיזיים.


[10:17] עידן ה-Agents וה-+Resume
  • נתי - קונספט של “Professional Agents”: מומחים כבר לא מוכרים את עצמם כעובדים, אלא כסוכנים, או ככאלה שמתמחים ביצירת סוכנים.
    • סוכן הוא כמו ילד – צריך לגדל אותו ולשכלל אותו, דורש הרבה Nurturing.
      • רן - ספציפית: מדברים על מעצבים, רואי-חשבון - מקצועות ספציפיים, שהם אולי לא חלק מהליבה של החברה, אבל נמצאים בכל חברה.
      • נתי - דוגמא של Marketing: אם מישהו כבר הכין את רוב ה-Workflows מראש, זה משהו שאני מוכן לשלם עליו.
      • אורי מציין שגם בגידול של ילד באיזשהו שלב עוברים ל-Outsourcing יותר ויותר . . . 
    • חברות עוברות לתת שירות של סוכן יחד עם “גידול סוכנים” ושכלול שלהם: סוכן + משהו שמתחזק אותו ומתאים אותו לצרכים שלך.
  • הבשורה טובה: יש לאן להתפתח - בכל פעם שחסמי-כניסה יורדים, נפתחים תחומים חדשים
    • אורי ונתי קצת חלוקים על הנקודה, אבל זה דומה למה שהיה בתחילת ימי ה-SaaS, שאולי לא היה קיים אם לא היה Cloud, לפחות לא בקצב וב-Scale, שקודם לכן היה שמור לארגונים מאוד גדולים ולא לסטארטאפים.
      • דוגמא דומה היא Big-Data.
    • נתי אומר שהורדת חסמי-הכניסה תכניס הרבה גורמים חדשים לתחום, לאו דווקא רק מכיוון של מדעי-המחשב.
  • אורי - השוני במהפכה הזו הוא שיש מצב שבו סוכן יכול לייצר סוכן יותר טוב . . . 
  • נתי מפריד בין מוצרים “גנריים” - יש את המודלים של Anthropic ו-OpenAI ומשפחות המוצרים הנגזרות וכו’ - ובין ה”OpenClaw למיניהם”, שהם גרסא פשוטה יותר וזולה יותר, יחד עם קוד-פתוח ומוצרים בסגנון הזה.
    • רן משווה את המאבק בין מודלים גנריים (כמו Anthropic) למודלים פתוחים (כמו OpenClaw) ל-"האנדרואיד לעומת האייפון".
  • נתי מדבר על ראיון העבודה העתידי: “עובדים יבואו עם ה-10X של עצמם”: מועמדים לא יבואו עם קורות חיים, אלא עם רזומה פלוס – צוות סוכנים שבנו ושיודעים לשכלל להם את העבודה.
    • בשנה-שנתיים-שלוש הקרובות, אלו שיעשו את הקפיצה ויבנו את הסוכנים וידעו להגיע עם זה לראיון עבודה - זו יכולה להיות הזדמנות לגדול ולהתבסס.
  • אבל - אנחנו לא יודעים כמה ומי הולך להיפגע: “יהיה פה מצב של ירידה לטובת עלייה”.

[17:03] “אז מה יכול לקרות?”: הסינגולריות והמתכנת האחרון
  • רן מעלה את השאלה המפחידה: האם כל הניסיון שצברנו כמפתחים הלך לפח? השנים הקרובות כנראה הולכות להיות מבלבלות, אבל ננסה להסתכל מעבר לזה.
    • האם לא יהיו יותר מתכנתים, כי לא צריך - או שיהיו הרבה יותר מתכנתים והרבה יותר תוכנה, אבל מקצוע התכנות יראה אחרת?
  • נתי חוזה ירידה למען עלייה - אבל בשונה מהמעבר ל-Cloud-Native למשל, שלקח בערך 10 שנים (ולא נגמר…), כאן הקצב הרבה יותר מהיר (התעשייה השתנתה בתוך שנה).
    • זוכרים את “כולם משתמשים ב-AI, אבל לא רואים את ה-ROI”? זה היה בתחילת 2025 . . .  מאז הסטטיסטיקות התחילו להשתנות.
    • רן - “אם לפני שנה הייתי נותן ל-Agent משימות קידוד קטנות, ולפעמים זה מצליח ולפעעמים זה לא - היום זה עולם אחר לגמרי”.
  • אז יכנסו יותר מעגלי-אוכלוסיה לתחום - אבל הצד השלילי הוא הירידה שלפני: כמות האנשים שדרושים למשימות שיש היום, עד שיווצר ה-Demand החדש, תגרום להרבה אנשים למצוא את עצמם “מחוץ למעגל”.
    • מדינות תצטרכנה איכשהו לספוג את הירידה הזו - מימון הכשרות, תקופות הסתגלות וכו’ - אחרת זו בדיוק הסביבה למהפכות והתדרדרות למקומות יותר בעייתיים.
      • ולא שהסדר העולמי מסביב שליו ורגוע גם ככה [נתכתב מהממ”ד במהלך מלחמה באירן…].
  • אורי - כבר רואים התחלה של “כלכלת סיליקון”, ומדינות nתחילות לחשוב על מאגרי הChip-ים שלהן . . . 
  • נתי מזכיר פרק של All-In, שמדבר על תחזיות מאוד אופטימיות, ועל פניו קצת מנותקות - “המון הזדמנויות והכל יהיה בסדר”, בזמן שמי שבתחום יודע שזה לא ממש ככה.
    • נראה שב-Silicon Valley יש בעיקר התעלמות - חוגגים בתוך מעגל מאוד מצומצם.
  • נתי מציע לחשוב על זה כמו על קורונה [במובן החיובי…] - נצטרך התערבות חיצונית כדי לעבור את הגל הזה.
    • רן תוהה האם - בדומה לקורונה - גם התקופה הזו גם תיהיה קטליזטור לתאוריות קונספירציה שעוד תבואנה . . . 
    • אורי - מצד שני, גם תרבות הפנאי התפתחה מאוד בתקופת הקורונה, אולי שוב מישהו אחר עושה את העבודה ואז יש יותר פנאי?
    • רן - כבר היום, כשאני מפתח, אני מספיק הרבה יותר, בהרבה פחות זמן. אז אנחנו מייצרים הרבה יותר תוכנה . . .
      • אורי - אבל אז ה-bottlenecks עוברים למקומות אחרים.
  • רן - OpenAI הזכירו, לגבי הפיתוח של Codex 5.3 – שהמודל פותח בעזרת גרסאות קודמות של עצמו.
    • "זה בערך By definition הסינגולריות" . . .
    • “אל תצפו שהסינגולריות תקרה ביום אחד בודד” . . . “מי שהיה במהפכה התעשייתית לא יודע שהוא במהפכה התעשייתית".

[27:57] חמשת ה-Moats של 2026
  • נתי - האם נכון לבנות סטארטאפ באי ודאות כזו? מה הסיכוי של סטארטאפ כזה לשרוד?
    • נאמר על רקע שבוע מאוד לא מוצלח למניות חברות ה-SaaS . . . .
      • יש הרבה תגובות-יתר - אבל קורים הרבה דברים באמת מדהימים.
  • נתי מציע 5 נקודות קריטיות ליזמים (סוג של Checklist) שרוצים לשרוד בעולם שבו כל דבר גנרי נמחק (כמו IBM שצנחה כי Anthropic פרסמו בלוג-פוסט על Cobol . . . ):
  1. ורטיקליזציה (Verticalization): אל תהיו גנריים. Google ו-Anthropic ו-OpenAI שולטים ביד רמה.
    • תהיו הכי טובים במשהו ספציפי - עריכת דין או חינוך וכו’.
  2. שליטה במידע (Proprietary Data): דאטה שה-LLM הגדולים והמודלים הגנריים לא ראו, כמו מגמות ספציפיות בתוך נתוני לקוחות.
  3. יעילות (Efficiency): שימוש ב-SLM (Small Language Models) למשל, כדי לחסוך ב-Token-ים וב-Latency (קריטי ברובוטיקה וב-Security, למשל).
    • רן - מודל גדול יקבל את ההחלטה הנכונה, אבל אולי מאוחר מדי.
  4. חווית משתתמש (UX ייחודי): חווית משתמש שפותרת בעיה נקודתית ונותנת ערך מהיר (Time to Value).
    • ה-Chat של המודלים הגדולים מאוד גנרי.
    • סטארטאפים צריכים להתמקד ביכולת לייצר חוויית משתמש מאוד מותאמת לחווייה נקודתית.
    • רן - האם בכלל עוד יהיה UI (או שהצרכנים הם גם Agents . . . .)? בהקשר של פיקסלים . . . .
    • נתי, אורי - בסוף , אתה רוצה לייצר ערך לאדם.
    • בסוף זה עניין של Time to Value: אני אולי יכול לייצר את זה לבד, השאלה האם לא יותר מהיר ויעיל להשתמש במשהו שמישהו אחר כבר ייצר.
  5. ואחרון (אם כי נתי אמר ש "החמישי הוא לא לשידור…”) - Disruption: ה-Disruption האמיתי הוא לעשות קניבליזציה לקטגוריות ישנות.
    • אפשר לעשות את אותם הדברים שעשינו בעבר, אבל בצורה אחרת לגמרי.
    • הרבה דברים קודמים נעשו בגלל מגבלות של עולם שהוא Pre-Agentic, ועכשיו לא רלוונטיות - מה שמאפשר מודל עסקי אחר לחלוטין.
      • ואז ה-Price-point יכול להיות מאוד שונה מכזה שהוכתב ע”י תעשיות מאוד גדולות ומבנה עלויות מאוד יקר לתפעול.
  • אורי מתזכר את ה-Moats של Warren Buffet, ונתי מספר שהוא לא חושב שפגש חברה אחת שבאמת עושה את כל הדברים הללו, יזמים עדיין לא חושבים ככה.
    • במיוחד בארץ, עדיין מתייחסים מאוד לבידול הטכנולוגי ופחות למובן של UX או מודל עסקי.

[39:26] הזרקת DNA ומהלכי ה-M&A החדשים
  • נתי אומר שמשקיעים בהרבה מקרים לא יודעים לנתח הזדמנויות ולעשות Evaluation שלא על סמך טרנד צמיחה של ARR.
  • אורי - עולם ההשקעות לא הולך לכיוון של SaaS, כי מצד אחד יש המון Disruption risk ומצד שני נראה שהצורך במגמת ירידה.
  • נתי - יש כמה סוגי-Exist

    s שונים שמשקיעים מחפשים, מעבר למודל הקלאסי של “תבנה חברה, תגדל איתה, תייצר מספיק כסף . . . .”.
    • קנייה של טכנולוגיות ואנשים - חברות צריכות “להזריק לעצמן DNA חדש”, ואז מסתכלים על הסטראטאפ לא רק כטכנולוגיה אלא גם כמנוע לטרנספורציה.
    • חברות במצוקה מנסות למצוא אנשים שיעזרו להן לעשות את הטרנספורמציה, לפחות בחלון הזמן הנוכחי (3 שנים בערך).
  • נתי מזכיר דוגמא שעלתה בעבר - Google: לפני שנה כולם הספידו אותם, ואז הם קנו את Character.AI, ובעצם את נועם שזיר (Noam Shazeer) ב-2 ביליון דולר, כי הם הבינו שהם במצוקה.
    • נתי טוען שלחברות במצוקה יהיה מאוד קשה לעשות כזה שינוי רק על ידי צמיחה אורגנית.
  • אורי מדבר על חברות שעושות קניבליזציה-מוצרית לעצמן - מתחרים במוצר המסורתי הקודם שלהן.
    • נתי טוען שבמקרה של Google זה השתלם להם עם  Search Generative Experience (SGE).

[46:00] סיכום וסגירה
  • רן ממליץ לכולם לקרוא את הבלוג-פוסט של Matt Shumer (או לבקש מ-Agent לתקצר אותו).
  • נתי חותם עם המלצה אופטימית-מעשית: "למדו את עצמכם... תחשבו שאתם באים למקום העבודה הבא שלכם כבר לא אתם-עצמכם... זה רזומה + צוות עובדים שאתם מביאים איתכם, שזה הסוכנים".
  • אורי כבר מכין את הקרקע לפרק הבא: מהפכת ה-Quantum Computing.
    • "שיעורי הבית שלכם יכולים להיות 0, 1 או שניהם ביחד" . . . 

[קישור לקובץ mp3] האזנה נעימה ותודה רבה לעופר פורר על התמלול!
...more
View all episodesView all episodes
Download on the App Store

רברס עם פלטפורמהBy רברס עם פלטפורמה

  • 4.4
  • 4.4
  • 4.4
  • 4.4
  • 4.4

4.4

5 ratings


More shows like רברס עם פלטפורמה

View all
גיקונומי by ראם שרמן ודורון ניר

גיקונומי

93 Listeners

עושים היסטוריה עם רן לוי Osim Historia With Ran Levi by רשת עושים היסטוריה

עושים היסטוריה עם רן לוי Osim Historia With Ran Levi

156 Listeners

חיות כיס Hayot Kiss by כאן | Kan

חיות כיס Hayot Kiss

142 Listeners

שיר אחד One Song by כאן | Kan

שיר אחד One Song

167 Listeners

מפתחים חסרי תרבות by מפתחים חסרי תרבות

מפתחים חסרי תרבות

10 Listeners

מנועי הכסף by כלכליסט

מנועי הכסף

39 Listeners

עושים תוכנה Osim Tochna by רשת עושים היסטוריה

עושים תוכנה Osim Tochna

8 Listeners

Startup for Startup by Powered by monday.com

Startup for Startup

20 Listeners

בזמן שעבדתם by mako מאקו

בזמן שעבדתם

104 Listeners

אחד ביום by N12

אחד ביום

313 Listeners

מפלגת המחשבות by Beit Avi Chai

מפלגת המחשבות

98 Listeners

השקעות לעצלנים - פודקאסט על כסף, השקעות והחיים עצמם by תמיר מנדובסקי

השקעות לעצלנים - פודקאסט על כסף, השקעות והחיים עצמם

26 Listeners

מפתחים מחוץ לקופסה by שחר פולק ודותן טליתמן

מפתחים מחוץ לקופסה

1 Listeners

LangTalks by Lee Twito, Gal Peretz

LangTalks

0 Listeners

הקרנף - עם יואב רבינוביץ׳ by בית הפודיום

הקרנף - עם יואב רבינוביץ׳

23 Listeners