
Sign up to save your podcasts
Or


פרק מספר 512 (חזקה תשיעית!) של רברס עם פלטפורמה - קרבורטור מספר 40, שהוקלט ב-24 בפברואר 2026. נכון למועד ההקלטה עדיין אין מלחמה [לא התיישן טוב…], ואורי ורן מארחים את הנביא האורח נתי שלום לשיחה, דיונים, וויכוחים ותחזיות (דיסטופיות ברובן) על עולם שבו ה-AI כבר לא רק כותב קוד, אלא מחליף את המציאות כפי שהכרנו אותה.
[01:58] "משהו גדול קורה": הניתוח של Matt Shumer
בלוג-פוסט של המפתח Matt Shumer, שנקרא Something Big is Happening התפרסם בלא מעט מקומות והיכה גלים.
נתי - מה שמעניין פה זה הניתוח של שוק העבודה, ואיך נראה שוק ה-Hiring כפי שהוא היום.
יש כאן (לפחות) שני אספקטים עיקריים - איך אנחנו רואים את שוק התוכנה, ואז זה משפיע על כל שאר שוק העבודה.
אורי - אנחנו רואים את ההשפעה מבפנים, בתוך שוק התוכנה. האם ישנן תעשיות שלא מושפעות עדיין, או לפחות לא מרגישות את זה?
נתי משתף סיפור אישי/מקצועי על שיר אלגום, שנדחתה ממשרה ב-HR כי לא הכירה מספיק AI, ובתגובה הפכה למומחית שמרצה ב-Amazon.
אורי ונתי מחפשים השוואות למהפכות קודמות, ולא בטוחים אם יש כאלו בדיוק -
מעבר משימוש ב-Intellect האנושי כדי לייצר יתרון - למצב בו "ה-Intellect עובר קומודיטיזציה".
[10:17] עידן ה-Agents וה-+Resume
נתי - קונספט של "Professional Agents": מומחים כבר לא מוכרים את עצמם כעובדים, אלא כסוכנים, או ככאלה שמתמחים ביצירת סוכנים.
סוכן הוא כמו ילד – צריך לגדל אותו ולשכלל אותו, דורש הרבה Nurturing.
חברות עוברות לתת שירות של סוכן יחד עם "גידול סוכנים" ושכלול שלהם: סוכן + משהו שמתחזק אותו ומתאים אותו לצרכים שלך.
הבשורה טובה: יש לאן להתפתח - בכל פעם שחסמי-כניסה יורדים, נפתחים תחומים חדשים
אורי ונתי קצת חלוקים על הנקודה, אבל זה דומה למה שהיה בתחילת ימי ה-SaaS, שאולי לא היה קיים אם לא היה Cloud, לפחות לא בקצב וב-Scale, שקודם לכן היה שמור לארגונים מאוד גדולים ולא לסטארטאפים.
נתי אומר שהורדת חסמי-הכניסה תכניס הרבה גורמים חדשים לתחום, לאו דווקא רק מכיוון של מדעי-המחשב.
אורי - השוני במהפכה הזו הוא שיש מצב שבו סוכן יכול לייצר סוכן יותר טוב . . .
נתי מפריד בין מוצרים "גנריים" - יש את המודלים של Anthropic ו-OpenAI ומשפחות המוצרים הנגזרות וכו' - ובין ה"OpenClaw למיניהם", שהם גרסא פשוטה יותר וזולה יותר, יחד עם קוד-פתוח ומוצרים בסגנון הזה.
נתי מדבר על ראיון העבודה העתידי: "עובדים יבואו עם ה-10X של עצמם": מועמדים לא יבואו עם קורות חיים, אלא עם רזומה פלוס – צוות סוכנים שבנו ושיודעים לשכלל להם את העבודה.
אבל - אנחנו לא יודעים כמה ומי הולך להיפגע: "יהיה פה מצב של ירידה לטובת עלייה".
[17:03] "אז מה יכול לקרות?": הסינגולריות והמתכנת האחרון
רן מעלה את השאלה המפחידה: האם כל הניסיון שצברנו כמפתחים הלך לפח? השנים הקרובות כנראה הולכות להיות מבלבלות, אבל ננסה להסתכל מעבר לזה.
נתי חוזה ירידה למען עלייה - אבל בשונה מהמעבר ל-Cloud-Native למשל, שלקח בערך 10 שנים (ולא נגמר…), כאן הקצב הרבה יותר מהיר (התעשייה השתנתה בתוך שנה).
אז יכנסו יותר מעגלי-אוכלוסיה לתחום - אבל הצד השלילי הוא הירידה שלפני: כמות האנשים שדרושים למשימות שיש היום, עד שיווצר ה-Demand החדש, תגרום להרבה אנשים למצוא את עצמם "מחוץ למעגל".
מדינות תצטרכנה איכשהו לספוג את הירידה הזו - מימון הכשרות, תקופות הסתגלות וכו' - אחרת זו בדיוק הסביבה למהפכות והתדרדרות למקומות יותר בעייתיים.
אורי - כבר רואים התחלה של "כלכלת סיליקון", ומדינות תחילות לחשוב על מאגרי הChip-ים שלהן . . .
נתי מזכיר פרק של All-In, שמדבר על תחזיות מאוד אופטימיות, ועל פניו קצת מנותקות - "המון הזדמנויות והכל יהיה בסדר", בזמן שמי שבתחום יודע שזה לא ממש ככה.
נתי מציע לחשוב על זה כמו על קורונה [במובן החיובי…] - נצטרך התערבות חיצונית כדי לעבור את הגל הזה.
רן תוהה האם - בדומה לקורונה - גם התקופה הזו גם תיהיה קטליזטור לתאוריות קונספירציה שעוד תבואנה . . .
אורי - מצד שני, גם תרבות הפנאי התפתחה מאוד בתקופת הקורונה, אולי שוב מישהו אחר עושה את העבודה ואז יש יותר פנאי?
רן - כבר היום, כשאני מפתח, אני מספיק הרבה יותר, בהרבה פחות זמן. אז אנחנו מייצרים הרבה יותר תוכנה . . .
רן - OpenAI הזכירו, לגבי הפיתוח של Codex 5.3 – שהמודל פותח בעזרת גרסאות קודמות של עצמו.
[27:57] חמשת ה-Moats של 2026
נתי - האם נכון לבנות סטארטאפ באי ודאות כזו? מה הסיכוי של סטארטאפ כזה לשרוד?
נאמר על רקע שבוע מאוד לא מוצלח למניות חברות ה-SaaS . . . .
נתי מציע 5 נקודות קריטיות ליזמים (סוג של Checklist) שרוצים לשרוד בעולם שבו כל דבר גנרי נמחק (כמו IBM שצנחה כי Anthropic פרסמו בלוג-פוסט על Cobol . . . ):
ורטיקליזציה (Verticalization): אל תהיו גנריים. Google ו-Anthropic ו-OpenAI שולטים ביד רמה.
שליטה במידע (Proprietary Data): דאטה שה-LLM הגדולים והמודלים הגנריים לא ראו, כמו מגמות ספציפיות בתוך נתוני לקוחות.
יעילות (Efficiency): ****שימוש ב-SLM (Small Language Models) למשל, כדי לחסוך ב-Token-ים וב-Latency (קריטי ברובוטיקה וב-Security, למשל).
חווית משתתמש (UX ייחודי): חווית משתמש שפותרת בעיה נקודתית ונותנת ערך מהיר (Time to Value).
ואחרון (אם כי נתי אמר ש "החמישי הוא לא לשידור…") - Disruption**:** ה-Disruption האמיתי הוא לעשות קניבליזציה לקטגוריות ישנות.
אפשר לעשות את אותם הדברים שעשינו בעבר, אבל בצורה אחרת לגמרי.
הרבה דברים קודמים נעשו בגלל מגבלות של עולם שהוא Pre-Agentic, ועכשיו לא רלוונטיות - מה שמאפשר מודל עסקי אחר לחלוטין.
אורי מתזכר את ה-Moats של Warren Buffet, ונתי מספר שהוא לא חושב שפגש חברה אחת שבאמת עושה את כל הדברים הללו, יזמים עדיין לא חושבים ככה.
[39:26] הזרקת DNA ומהלכי ה-M&A החדשים
נתי אומר שמשקיעים בהרבה מקרים לא יודעים לנתח הזדמנויות ולעשות Evaluation שלא על סמך טרנד צמיחה של ARR.
אורי - עולם ההשקעות לא הולך לכיוון של SaaS, כי מצד אחד יש המון Disruption risk ומצד שני נראה שהצורך במגמת ירידה.
נתי - יש כמה סוגי-Exists שונים שמשקיעים מחפשים, מעבר למודל הקלאסי של "תבנה חברה, תגדל איתה, תייצר מספיק כסף . . . .".
נתי מזכיר דוגמא שעלתה בעבר - Google: לפני שנה כולם הספידו אותם, ואז הם קנו את Character.AI, ובעצם את נועם שזיר (Noam Shazeer) ב-2 ביליון דולר, כי הם הבינו שהם במצוקה.
אורי מדבר על חברות שעושות קניבליזציה-מוצרית לעצמן - מתחרים במוצר המסורתי הקודם שלהן.
[46:00] סיכום וסגירה
רן ממליץ לכולם לקרוא את הבלוג-פוסט של Matt Shumer (או לבקש מ-Agent לתקצר אותו).
נתי חותם עם המלצה אופטימית-מעשית: "למדו את עצמכם... תחשבו שאתם באים למקום העבודה הבא שלכם כבר לא אתם-עצמכם... זה רזומה + צוות עובדים שאתם מביאים איתכם, שזה הסוכנים".
אורי כבר מכין את הקרקע לפרק הבא: מהפכת ה-Quantum Computing.
תודה לעופר על התמלול!
By רברס עם פלטפורמה4.4
55 ratings
פרק מספר 512 (חזקה תשיעית!) של רברס עם פלטפורמה - קרבורטור מספר 40, שהוקלט ב-24 בפברואר 2026. נכון למועד ההקלטה עדיין אין מלחמה [לא התיישן טוב…], ואורי ורן מארחים את הנביא האורח נתי שלום לשיחה, דיונים, וויכוחים ותחזיות (דיסטופיות ברובן) על עולם שבו ה-AI כבר לא רק כותב קוד, אלא מחליף את המציאות כפי שהכרנו אותה.
[01:58] "משהו גדול קורה": הניתוח של Matt Shumer
בלוג-פוסט של המפתח Matt Shumer, שנקרא Something Big is Happening התפרסם בלא מעט מקומות והיכה גלים.
נתי - מה שמעניין פה זה הניתוח של שוק העבודה, ואיך נראה שוק ה-Hiring כפי שהוא היום.
יש כאן (לפחות) שני אספקטים עיקריים - איך אנחנו רואים את שוק התוכנה, ואז זה משפיע על כל שאר שוק העבודה.
אורי - אנחנו רואים את ההשפעה מבפנים, בתוך שוק התוכנה. האם ישנן תעשיות שלא מושפעות עדיין, או לפחות לא מרגישות את זה?
נתי משתף סיפור אישי/מקצועי על שיר אלגום, שנדחתה ממשרה ב-HR כי לא הכירה מספיק AI, ובתגובה הפכה למומחית שמרצה ב-Amazon.
אורי ונתי מחפשים השוואות למהפכות קודמות, ולא בטוחים אם יש כאלו בדיוק -
מעבר משימוש ב-Intellect האנושי כדי לייצר יתרון - למצב בו "ה-Intellect עובר קומודיטיזציה".
[10:17] עידן ה-Agents וה-+Resume
נתי - קונספט של "Professional Agents": מומחים כבר לא מוכרים את עצמם כעובדים, אלא כסוכנים, או ככאלה שמתמחים ביצירת סוכנים.
סוכן הוא כמו ילד – צריך לגדל אותו ולשכלל אותו, דורש הרבה Nurturing.
חברות עוברות לתת שירות של סוכן יחד עם "גידול סוכנים" ושכלול שלהם: סוכן + משהו שמתחזק אותו ומתאים אותו לצרכים שלך.
הבשורה טובה: יש לאן להתפתח - בכל פעם שחסמי-כניסה יורדים, נפתחים תחומים חדשים
אורי ונתי קצת חלוקים על הנקודה, אבל זה דומה למה שהיה בתחילת ימי ה-SaaS, שאולי לא היה קיים אם לא היה Cloud, לפחות לא בקצב וב-Scale, שקודם לכן היה שמור לארגונים מאוד גדולים ולא לסטארטאפים.
נתי אומר שהורדת חסמי-הכניסה תכניס הרבה גורמים חדשים לתחום, לאו דווקא רק מכיוון של מדעי-המחשב.
אורי - השוני במהפכה הזו הוא שיש מצב שבו סוכן יכול לייצר סוכן יותר טוב . . .
נתי מפריד בין מוצרים "גנריים" - יש את המודלים של Anthropic ו-OpenAI ומשפחות המוצרים הנגזרות וכו' - ובין ה"OpenClaw למיניהם", שהם גרסא פשוטה יותר וזולה יותר, יחד עם קוד-פתוח ומוצרים בסגנון הזה.
נתי מדבר על ראיון העבודה העתידי: "עובדים יבואו עם ה-10X של עצמם": מועמדים לא יבואו עם קורות חיים, אלא עם רזומה פלוס – צוות סוכנים שבנו ושיודעים לשכלל להם את העבודה.
אבל - אנחנו לא יודעים כמה ומי הולך להיפגע: "יהיה פה מצב של ירידה לטובת עלייה".
[17:03] "אז מה יכול לקרות?": הסינגולריות והמתכנת האחרון
רן מעלה את השאלה המפחידה: האם כל הניסיון שצברנו כמפתחים הלך לפח? השנים הקרובות כנראה הולכות להיות מבלבלות, אבל ננסה להסתכל מעבר לזה.
נתי חוזה ירידה למען עלייה - אבל בשונה מהמעבר ל-Cloud-Native למשל, שלקח בערך 10 שנים (ולא נגמר…), כאן הקצב הרבה יותר מהיר (התעשייה השתנתה בתוך שנה).
אז יכנסו יותר מעגלי-אוכלוסיה לתחום - אבל הצד השלילי הוא הירידה שלפני: כמות האנשים שדרושים למשימות שיש היום, עד שיווצר ה-Demand החדש, תגרום להרבה אנשים למצוא את עצמם "מחוץ למעגל".
מדינות תצטרכנה איכשהו לספוג את הירידה הזו - מימון הכשרות, תקופות הסתגלות וכו' - אחרת זו בדיוק הסביבה למהפכות והתדרדרות למקומות יותר בעייתיים.
אורי - כבר רואים התחלה של "כלכלת סיליקון", ומדינות תחילות לחשוב על מאגרי הChip-ים שלהן . . .
נתי מזכיר פרק של All-In, שמדבר על תחזיות מאוד אופטימיות, ועל פניו קצת מנותקות - "המון הזדמנויות והכל יהיה בסדר", בזמן שמי שבתחום יודע שזה לא ממש ככה.
נתי מציע לחשוב על זה כמו על קורונה [במובן החיובי…] - נצטרך התערבות חיצונית כדי לעבור את הגל הזה.
רן תוהה האם - בדומה לקורונה - גם התקופה הזו גם תיהיה קטליזטור לתאוריות קונספירציה שעוד תבואנה . . .
אורי - מצד שני, גם תרבות הפנאי התפתחה מאוד בתקופת הקורונה, אולי שוב מישהו אחר עושה את העבודה ואז יש יותר פנאי?
רן - כבר היום, כשאני מפתח, אני מספיק הרבה יותר, בהרבה פחות זמן. אז אנחנו מייצרים הרבה יותר תוכנה . . .
רן - OpenAI הזכירו, לגבי הפיתוח של Codex 5.3 – שהמודל פותח בעזרת גרסאות קודמות של עצמו.
[27:57] חמשת ה-Moats של 2026
נתי - האם נכון לבנות סטארטאפ באי ודאות כזו? מה הסיכוי של סטארטאפ כזה לשרוד?
נאמר על רקע שבוע מאוד לא מוצלח למניות חברות ה-SaaS . . . .
נתי מציע 5 נקודות קריטיות ליזמים (סוג של Checklist) שרוצים לשרוד בעולם שבו כל דבר גנרי נמחק (כמו IBM שצנחה כי Anthropic פרסמו בלוג-פוסט על Cobol . . . ):
ורטיקליזציה (Verticalization): אל תהיו גנריים. Google ו-Anthropic ו-OpenAI שולטים ביד רמה.
שליטה במידע (Proprietary Data): דאטה שה-LLM הגדולים והמודלים הגנריים לא ראו, כמו מגמות ספציפיות בתוך נתוני לקוחות.
יעילות (Efficiency): ****שימוש ב-SLM (Small Language Models) למשל, כדי לחסוך ב-Token-ים וב-Latency (קריטי ברובוטיקה וב-Security, למשל).
חווית משתתמש (UX ייחודי): חווית משתמש שפותרת בעיה נקודתית ונותנת ערך מהיר (Time to Value).
ואחרון (אם כי נתי אמר ש "החמישי הוא לא לשידור…") - Disruption**:** ה-Disruption האמיתי הוא לעשות קניבליזציה לקטגוריות ישנות.
אפשר לעשות את אותם הדברים שעשינו בעבר, אבל בצורה אחרת לגמרי.
הרבה דברים קודמים נעשו בגלל מגבלות של עולם שהוא Pre-Agentic, ועכשיו לא רלוונטיות - מה שמאפשר מודל עסקי אחר לחלוטין.
אורי מתזכר את ה-Moats של Warren Buffet, ונתי מספר שהוא לא חושב שפגש חברה אחת שבאמת עושה את כל הדברים הללו, יזמים עדיין לא חושבים ככה.
[39:26] הזרקת DNA ומהלכי ה-M&A החדשים
נתי אומר שמשקיעים בהרבה מקרים לא יודעים לנתח הזדמנויות ולעשות Evaluation שלא על סמך טרנד צמיחה של ARR.
אורי - עולם ההשקעות לא הולך לכיוון של SaaS, כי מצד אחד יש המון Disruption risk ומצד שני נראה שהצורך במגמת ירידה.
נתי - יש כמה סוגי-Exists שונים שמשקיעים מחפשים, מעבר למודל הקלאסי של "תבנה חברה, תגדל איתה, תייצר מספיק כסף . . . .".
נתי מזכיר דוגמא שעלתה בעבר - Google: לפני שנה כולם הספידו אותם, ואז הם קנו את Character.AI, ובעצם את נועם שזיר (Noam Shazeer) ב-2 ביליון דולר, כי הם הבינו שהם במצוקה.
אורי מדבר על חברות שעושות קניבליזציה-מוצרית לעצמן - מתחרים במוצר המסורתי הקודם שלהן.
[46:00] סיכום וסגירה
רן ממליץ לכולם לקרוא את הבלוג-פוסט של Matt Shumer (או לבקש מ-Agent לתקצר אותו).
נתי חותם עם המלצה אופטימית-מעשית: "למדו את עצמכם... תחשבו שאתם באים למקום העבודה הבא שלכם כבר לא אתם-עצמכם... זה רזומה + צוות עובדים שאתם מביאים איתכם, שזה הסוכנים".
אורי כבר מכין את הקרקע לפרק הבא: מהפכת ה-Quantum Computing.
תודה לעופר על התמלול!

93 Listeners

156 Listeners

142 Listeners

167 Listeners

10 Listeners

39 Listeners

8 Listeners

20 Listeners

104 Listeners

313 Listeners

98 Listeners

26 Listeners

1 Listeners

0 Listeners

23 Listeners