Corria l'any 1981 quan Survivor presentava al món el seu segon disc "Premonition". Els de Chicago no havien tingut gaire sort amb el seu anterior i homònim disc, i tornaven a intentar-ho de nou, en aquesta ocasió la faceta vocal del grup va passar a formar part en exclusiva de Dave Bickler, que havia compartit el lloc amb el teclista i fundador de la banda Jim Peterik en l'anterior disc.
El disc "Premonition" va aconseguir entrar en les llistes d’èxits, i una cançó "Poor Man's Son", va sonar bastant per la ràdio. El destí va voler que un dels oients habituals de les radiofórmules fos Sylvester Stallone, que ens aquells moments es trobava en procés de creació de la tercera part de "Rocky", i buscava música per la seva pel•lícula. Pel que sembla li va agradar tant la cançó que va contactar amb Tony Scotti, amo de Scotti Bros, la discogràfica en què es trobava Survivor.
Tony Scotti va posar alguns dels temes del disc de Survivor a Stallone, que es va adonar que l'estil de les cançons del grup eren les que buscava per la seva pel•lícula, així que sense pensar-s'ho dues vegades va deixar un missatge al contestador automàtic de Jim Peterik i Frankie Sullivan (els principals compositors de les cançons de Survivor), que van al•lucinar quan van escoltar la veu de Sylvester Stallone demanant-los de participar en la composició de la banda sonora de la seva nova pel•lícula. Evidentment ells van acceptar el repte encantats, i aviat van rebre una còpia de la pel•lícula "Rocky III", perquè veient-la posessin música a les seves escenes.
Stallone volia desmarcar-se de la música que havia format part de les seves dues anteriors pel•lícules, i que estava formada per temes bastant coneguts. Era el moment d'apoderar-se del mercat jove, i per això necessitava a un grup modern com Survivor. Però hi havia una part de la pel•lícula que Stallone considerava la més important, i volia que la música fos la coreografia de les imatges. En la còpia que van visionar Survivor, la cançó que Stallone havia col•locat de mostra era el conegut "Another one bites the dust "de Queen; la rítmica cançó quedava molt bé amb l'escena, i fins els mateixos Survivor van intentar convèncer-lo que no hi havia motiu per canviar-la. Stallone va ser sincer i va contestar que a ell també li semblava perfecte, però que era impossible aconseguir els drets de la cançó de Queen.
Així que Peterik i Sullivan es van posar a treballar començant amb el mític riff de guitarra, que secuenciava perfectament els cops de puny dels boxejadors en pantalla. Per a la lletra van utilitzar algunes frases de la primera pel•lícula de Rocky, i el fil argumental de la que tenien entre mans, en el qual, per cert, es van veure reflectits, perquè tan ells com Rocky, també lluitaven per arribar al cim tot i les dificultats que trobaven pel camí.
En un sol dia ja tenien composta la major part de la cançó, i en els dos dies següents es va acabar completant. El títol de la cançó "The eye of the tiger", es va extreure de la seqüència en què Apollo Creed, l'amic de l' entrenador ja mort de Rocky, l'anima a deixar la mala vida que porta i que lluiti per que torni la seva mirada de tigre, i aquesta fam que ha perdut de ser campió.
El grup va lliurar la maqueta de "Eye of the tiger", a Stallone, que va quedar bastant content, tot i que va suggerir dues coses: Primer que les bateries sonessin més fortes i poderoses, i segon que s'afegís una quarta estrofa a la cançó, el grup que confiava molt en l'actor va acceptar les propostes d'aquest, i el tema va ser remesclat de nou.
El resultat ja el sabeu, tant la pel•lícula com el tema es van convertir en un grandiós èxit, i van formar part de tota una generació, "The eye of the tiger", arriba a la Nº 1 a Billboard i va acabar venent milions de còpies, a més a més va servir per donar títol al tercer disc de Survivor, que per descomptat es va construir al voltant d'aquesta cançó, també perquè el cantant Dave Bickler rebés un Grammy a la millor interpretació vocal.