Hi ha qui diu que la febre de la música disco va començar amb el disc “Night fever” dels Bee Gees. Si bé no és cert que fos el disc que va inaugurar aquella autèntica tormenta discotequera, sí que fou amb temes com “Stayin’ alive” que van convertir aquell estil musical gestat en els clubs en un fenomen de masses.
En realitat, el fenomen de la música disco ja feia temps que es estava en marxa gràcies a artistes com Barry White, Donna Summer o Labelle. Els Bee Gees el que van fer és aportar una façana caucàsica que portés el gènere a la supremacia mundial. Ni Chic ni tan sols els Rolling Stones, apuntant-se a la música de moda amb “Miss you”, van aconseguir acostar-se al que va aconseguir aquell trio uniformat amb vestits i pentinats impossibles.
Abans d'apuntar-se a la moda de la música de club, els tres fills grans de la família Gibb, nascuts a Manchester i crescuts a Austràlia, portaven gairebé dues dècades cantant i traient discos. Havien començat seguint l'estela psicodèlica dels Beatles però sense amagar des del principi una sana afició a la música negra i a el soul més sofisticat.
Va ser però, gràcies al film “Febre del dissabte nit” que els 3 germans van sortir disparats com un tap de cava fins al nirvana de la música de ball. Gràcies a la pel•lícula, la música disco va passar de la nit al matí d'una Sodoma i Gomorra cultural a l'Edèn comercial, obrint un ventall de possibilitats per desenes de grups en el futur. "Saturday night fever" va ser la resposta definitiva al gènere, amb aportacions extraordinàries de música funk, soul, llatí o fins i tot moments per a la avantguarda com el 'Fifth of Beethoven' de Walter Murphy. Gairebé sense voler-ho, l'àlbum funcionava com un "Grans Èxits" de la música disc, i a dia d'avui segueix sent el referent per a tots els amants del gènere.
La història d'Stayin Alive comença a mitjans de l'any 1977, quan el productor de la banda sonora, Robert Stigwood (qui a més a més era mànager dels Bee Gees) va tenir la genial idea de fer una pel•lícula on la influència principal fos la música disco després de llegir un reportatge al New York Times sobre l'escena musical en els clubs nocturns de Brooklyn.
Després d'investigar més sobre la "Discomanía", Robert va decidir cridar als germans Gibb, que es trobaven a França preparant el seu pròxim disc, per encarregar-los una missió molt important: participar en el projecte cinematogràfic escrivint una cançó principal i altres que fossin part de la banda sonora per a algunes de les escenes més importants.
El germans Gibb es trobaven gravant a París, al Château d'Hérouville, quan van rebre aquest encàrrec. Confiant en el seu talent com a compositors, van acceptar-lo i es van posar mans a l'obra per començar a treure una cançó que fos part principal de la banda sonora d'aquest projecte cinematogràfic. En aquells moments, la banda ja tenia en clar que l'estil musical que havien d'utilitzar era el falset i això es devia a la bona recepció que va tenir la cançó "Jive Talkin" publicada dos anys abans. Després de diverses maquetes, la banda va arribar a seleccionar una peça que tenia per nom "Saturday Night". Després de diverses converses, la banda i el seu manager van decidir gravar aquesta cançó com a tema principal per a la promoció de la cinta això sí, canviant-li el onm pel de "Stayin 'Alive".
?
Malauradament, hores abans de començar la gravació, el bateria Dennis Byron, va rebre la tràgica notícia que el seu pare es trobava molt malalt i va haver d’abandonar el projecte per tornar urgentment a Anglaterra. Com que no disposaven de gaire temps per buscar un altre bateria van optar per treballar amb una bateria pregravada. Una de les cançons que havia deixat gravada Byron, abans de marxar a Anglaterra, havia estat "Night Fever" i d'aquesta peça musical el productor va seleccionar-ne dues parts de la percussió i les va re-gravar en una pista externa i d'aquesta manera van idear un ritme que va encaixar just amb el que ells volien. A manera de broma, en els crèdits de la banda sonora es va acreditar la bateria a nom de "Bernard Lupe", que era simplement una paròdia sobre el famós bateria Bernard Purdie. La història explica que després del gran èxit d'aquesta cançó, molts managers van començar a contactar amb aquest bateria, fins que es va descobrir que simplement no existia.
"Stayin 'Alive" es convertiria en un himne de la música disco, en part, per ser la cançó principal d'una de les pel•lícules mes recordades de tots els temps. Per aquesta raó, l'èxit del single va ser monumental, arribant al cim dels charts a Estats Units, Canadà, Itàlia, Espanya i Austràlia.
Però aquesta cançó no només està lligada a la música disco i al cinema, ja que també té un antecedent lligat a la medicina, especialment sobre les compresions toràssiques. Després d'un estudi realitzat l'any 2008 pel Dr. David Matlock de la Universitat de Illinois es va arribar a la conclusió que els participants que van ser instruïts a fer compressions toràciques mentre escoltaven aquesta cançó, es mantenien a prop del ritme ideal de 100 compressions per minut. Però l'estudi no es va quedar només aquí, ja que aquests pacients també van ser capaços de reproduir la mateixa freqüència després de diverses setmanes. Segons el doctor Matlock, quan el pacient segueix el ritme d'aquesta música s'aconsegueixen al voltant de 103 compressions per minut, valor que es troba dins de la franja més que acceptable i recomanat per les guies més internacionals de reanimació cardiopulmonar. Ja ho veieu, qui diu que la música disco no podia salvar vides?