Sign up to save your podcastsEmail addressPasswordRegisterOrContinue with GoogleAlready have an account? Log in here.
FAQs about مقالات:How many episodes does مقالات have?The podcast currently has 1,481 episodes available.
April 03, 2023موج هشتم کرونا و شبح شوم کرونای ولایتطی هفتههای اخیر، بار دیگر شبح هولناک کرونا در کشور بهجولان درآمده است. عیناللهی وزیر بهداشت رئیسی جلاد روز ۶فروردین از آغاز موج هشتم کرونا خبر داد. خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس ـ۱۲فروردین) گزارش داد که تعداد شهرهای قرمز کرونایی از ۱۳ به۱۹شهر افزایش یافته، تعداد شهرهای نارنجی۴۵ و تعداد شهرهای زرد به۲۳۳ رسیده است. شمار مبتلایان و فوتیهای کرونایی نیز بهاعتراف منابع حکومتی «روندی تصاعدی» دارد و شمار درگذشتگان روزانه طی هفتههای اخیر، از تک رقمی بهدو رقمی تبدیل شده و در هفتهٔ گذشته از ۲۲ به۲۹رسیده است. البته تردیدی نیست آماری که توسط رژیم اعلام میشود، طبق معمول بهمراتب کمتر از واقعیت است. دستگاه تبلیغاتی رژیم و تلویزیون منحوس آخوندی نیز وانمود میکنند که گویا کرونا دوباره بهصورت پاندمی (اپیدمی جهانی) ظاهر شده و در همه جا بجز ایران، آمار مرگ و میر بالاست. دستگاه تبلیغاتی دروغپرداز آخوندها در این مورد از پخش خبرهای ساختگی و کذب نیز ابایی ندارد. در حالی که وزیر بهداشت و درمان و سایر مقامات آن، وانمود میکنند بر اوضاع مسلطند و واکسن و دارو برای مقابله با کرونا، بیش از حد نیاز در اختیار دارند، مینو محرز از کارشناسان همین دستگاه در پاسخ بهاین سؤال که «چرا وزرات بهداشت درباره این ویروس اقدام نمیکند» گفت: «لابد از دست وزرات بهداشت دیگر کاری برنمیآید!» (سایت حکومتی خبرآنلاین ـ ۸فروردین). دروغگوییها و ضد و نقیضگوییهای مقامات و دستگاه تبلیغاتی رژیم دربارهٔ موج جدید کرونا، یادآور طوفان دروغی است که ضحاک ولایت در پروژهٔ اهریمنی کرونا برپا کرده بود تا با کشتههای کرونا راه قیام مقدر را سد کند. مردم ایران فراموش نکردهاند در حالی که ویروس کرونا از اوایل بهمن۹۸ وارد کشور شده بود و مقامات رژیم هم از آن خبر داشتند، آن را انکار و تکذیب میکردند چرا که خلیفهٔ ارتجاع میخواست نمایش ۲۲بهمن و خیمهشببازی مجلس خود را در دوم اسفند برگزار کند. پس از آن هم وقتی ناچار شد بهواقعیت مسأله اعتراف کند و در حالی که بیش از دو ماه از تاخت و تاز کرونا در سراسر کشور میگذشت روز ۱۳ اسفند۹۸، خامنهای بهصحنه آمد و در حاشیهٔ درختکاری گفت: «این بلا بهنظر ما بلای آنچنان بزرگی نیست... من نمیخواهم مسألهٔ را خیلی کوچک بگیرم، اما خیلی هم بزرگش نکنیم... این میتواند یک دستاورد باشد. اگر این دستآوردها را داشته باشیم، بلا برای ما تبدیل میشود بهنعمت، تهدید تبدیل میشود بهفرصت». این سخنان خامنهای و عملکرد وی در قدمهای بعد نشان داد که او هرگز در پی دور کردن بلای کرونا از جان مردم ایران نبوده و نیست. بلکه در پی آن است که در برابر قیامهایی که موجودیت رژیم را تهدید میکند، «فرصت» بسازد. کما اینکه در قدم بعد با جنایت ممنوع کردن صریح وارد کردن واکسنهای معتبر و مؤثر، جهانی را در بهت و حیرت فرو برد و نشان داد که در خونخواری و خوی ضدبشری و ضدایرانی روی دست ضحاک بلند شده و برای «حفظ نظام» قتلعام، ابایی از آن ندارد که داغ و درد ۵۰۰هزار کشتهٔ کرونا را بر مردم ایران تحمیل کند. البته فوران قیامهای پسا کرونا با طوفان وقفهناپذیر خروش «مرگ بر خامنهای» بهاو فهماند که این حکم تاریخ و نیروی قیام و انقلاب دموکراتیک مردم ایران است که با تکیه بر مقاومتی پیشتاز، پایدار و سازمانیافته، حرف آخر را میزند. پیش از این رهبر مقاومت، کرونا را متحد رژیم ولایت فقیه نامیده و گفته بود: «جنگ مردم ایران با کرونا بخشی از جنگ سرنوشت با خامنهای و رژیم دجال و ضدبشری ولایت فقیه است»....more6minPlay
April 02, 2023گفتگوی سیاسی هفته- فزایش دلار چه تاثیری روی زندگی مردم دارد ؟صلاح عبدالله نژاد-فرودین ۱۴۰۲...more17minPlay
April 02, 2023سخن روز-چشم انداز سیاه اقتصادی در ولایت خامنه اییک اقتصاددان حکومتی بهنام راغفر ضمن آنکه سال۱۴۰۲ را سال انتخاب و سرنوشت برای دولت توصیف میکند، میگوید: «اگر یک عزم جدی سیاسی برای اصلاحات اقتصادی وجود نداشته باشد ما باید انتظار بحرانهای خیلی عمیقتر و گستردهتر از آنچه که در ۴ماه نخست نیمه دوم امسال پیش آمد را در ماههای سوم و چهارم ۱۴۰۲ انتظار داشته باشیم و اگر اینگونه شود این بار بهدلیل هجوم و حضور بخش قابل توجهی از فقرا و طبقات محروم در اقتصاد کشور خواهد بود» (سایت حکومتی اقتصاد۲۴ ـ ۱۰فروردین ۱۴۰۱). اقتصاددان دیگری بهنام جامساز نیز با اذعان بهاین که «در سال جاری شاهد افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی خواهیم بود»، تصریح میکند: «ادامه این روند میتواند در سال۱۴۰۲ اقتصاد کشور را دچار یک بحران جدی کند». از این پیشتر سایت حکومتی فرارو در مطلبی با عنوان «چشمانداز اقتصاد ایران در ۱۴۰۲» بخشهایی از گفتگو با ۶تن از اقتصاددانان حکومتی را درج کرده است. یکی از این کارشناسان بهنام وحید شقاقی با اشاره به «فرسودگی زیرساختها» و بیان این نکته که «تورم مهمترین چالش دولت (در سال آینده) خواهد بود»، میگوید: «در سال آینده همین فرسودگی انباشته شده، تبدیل بهیک ابر چالش دیگر در پیشروی دولت خواهد شد... بهنظر نمیرسد (دولت) بتواند در سال۱۴۰۲ این مشکلات را حل یا حداقل کاهش دهد؛ بنابراین سال۱۴۰۲ بهطور قطع سال بسیار سختی خواهد بود» (۲فروردین). اینها شمهیی از ارزیابیهای کارشناسان حکومتی نسبت به چشمانداز اقتصاد در حاکمیت فاسد آخوندها در سال جدید است و بهندرت میتوان موردی را یافت که چشمانداز روشنی از سال پیش رو، برای رژیم بهخصوص بهلحاظ اقتصادی، پیشبینی کند. حتی سردمداران رژیم، بهاستثنای رئیسی جلاد که با بلاهت، سال گذشته را سال رقم خوردن سه پیروزی و اتفاق مهم برای رژیم خوانده و حرفهاش دروغدرمانی و بلوفهای تو خالی است؛ سایرین، با هراس و ناامیدی از سال پیش رو سخن میگویند؛ حتی خامنهای در پیام نوروزی خود گفت: «به نظر من در سال۱۴۰۲... ما مشکل کم نداریم، مشکلات گوناگونی داریم، در زمینهٔ فرهنگی، در زمینهٔ سیاسی، لکن مسألهٔ اصلی و محوری در این سال هم مسألهٔ اقتصاد است». وی در همین رابطه سال۱۴۰۲ را سال «مهار تورّم و رشد تولید» نامگذاری کرد. بنا بهتجربه هر ساله و نتایج معکوس نامگذاریهای مبتذل خامنهای در سالهای گذشته، این یک پیشبینی دشوار نیست که سال۱۴۰۲ سال از ضامن خارج شدن تورم و نابودی باقیماندهٔ تولید در ولایت بحران زدهٔ او خواهد بود. این چشمانداز سیاه اقتصادی در ولایت خامنهای و فشارهای کمرشکن تورم بیدنده و ترمز بر روی اقشار و طبقات محروم جامعه، در بطن خود، از انفجار حتمی و قریبالوقوع خشم خلق و قهر آتشین قیامی خبر میدهد که کارشناسان حکومتی نیز آن را «آتش زیر خاکستر» توصیف میکنند....more5minPlay
April 01, 2023وضعیت انقلابی و آتش زیر خاکستریکی از مهرههای باند مغلوب بهنام جواد امام طی مصاحبهیی که در رسانههای این باند منعکس شده، با هراس بسیار نسبت بهشرایط بحرانی کنونی و مشتعل شدن «آتش زیر خاکستر» در سال پیشرو، بهرژیم هشدار داده و خواستار «تجدید نظر در سیاستهای غلط گذشته» شده است. نامبرده با اشاره بهانباشت تضادها و مطالباتی که موجب قیام شد، میگوید: «ما چالشهای متنوعی را در پیش داریم، چالش جدی ما بحثهای اجتماعی و اقتصادی است و این هم بهمطالباتی برمیگردد که از قبل در جامعه وجود داشته و بهنوعی بیپاسخ ماند که در برخوردهای پاییز۱۴۰۱ شاهد آن بودیم. مطالباتی که مردم داشتند عملاً بیپاسخ ماند... همه آنها روی هم جمع شده و قاعدتاً با توجه بهشرایط کشور و جامعه در ۱۴۰۲ اینها نمود جدیتری پیدا میکند». این مهرهٔ باند مغلوب با اشاره بهادعای «آقایان» (بخوانید خامنهای، که میگوید بهقیام سیلی زده و آن را جمع کرده)، خاطرنشان میکند: «اما مشکلات حل نشده است» و «جامعه بهلجبازی افتاده است همانطور که با مطالبات مردم لجبازی میشود». جواد امام با اشاره بهشکست خلیفهٔ ارتجاع در پروژهٔ رئیسی میگوید: «آقایان اعتقادشان بود که اگر حکومت یکدست شود مشکلات حل میشود، اما تا زمانیکه نخواهیم اعتراضات را بهرسمیت بشماریم و در سیاستهایمان تجدید نظر کنیم، این مشکلات باقی خواهد ماند». وی در ادامه اظهارات خود، دولت رئیسی را که از آن با کلیدواژهٔ «ناکارآمدی» یاد میکند، «مهمترین چالش جدی کشور» توصیف کرده و تأکید میکند: «تا زمانیکه نخواهند بهمردم برگردند و نسبت بهسیاستهای غلط گذشته بهصراحت تجدیدنظر کنند، قطعاً این وضعیت ادامه دارد و آتش زیر خاکستر است و باید شاهد چالشهای جدیتری در ابعاد متنوعتر باشیم». توصیف وضعیت کنونی با عبارت «آتش زیر خاکستر»، بهمهرهها و رسانههای باند مغلوب محدود نمیشود، این عبارت اکنون بهیک کلیدواژه پرکاربرد تبدیل شده که آن را دربارهٔ بحرانهای مختلف اقتصادی ـ اجتماعی مانند تورم و بیکاری، تا کرونا و محیطزیست، تا حاشیهٔ شهرها و ساکنان آن و... همچنین دربارهٔ کلیت وضعیت کنونی جامعه، میتوان از مهرهها و رسانههای باند غالب هم شنید. از جمله باهنر از مهرههای دانهدرشت باند حاکم طی اظهاراتی دربارهٔ قیام، از «فساد»، «ناکارآمدی» و «شنیده نشدن صدای مردم» بهعنوان «واقعیتهای نظام» نام برده و هشدار میدهد «بعضی از مسئولان فکر میکنند زمانی که این اغتشاشات تمام شده مسأله حل شده است، در صورتی که مسأله هنوز باقی مانده است و این، آتش زیر خاکستر میشود؛ دوباره یک جرقه میخورد» (سایت حکومتی انتخاب ـ ۸بهمن۱۴۰۱). این فریادها و هشدارها که از هر جانب بلند است، بههمان میزان که از واقعیتی هراسآور در زیر پوست جامعه و خطر قیامی گریز ناپذیر خبر میدهد، برای خلیفهٔ درمانده، هم ملموس است و هم گزنده و ترساننده. از همین روست که خامنهای در سخنرانی نوروزی خود در مشهد با غیظی قابل فهم، این جماعت را «دنبالهروهای» «تبلیغاتچیهای خارجی» نامید که «وسوسه میکنند حقایق را دگرگون نشان میدهند، هدفشان سست کردن اراده ملت است هدفشان خاموش کردن امیدهاست، میخواهند شعله امید را در دل جوانان ما خاموش کنند، جوان را مأیوس کنند». خامنهای بهتر از همه میداند که رژیمش پوسیدهتر از آن است که توان کمترین اصلاح و انعطافی داشته باشد؛ یک سانتیمتر بهسمت انعطاف همان و جر خوردن نظام همان! بهخصوص که او تجربهٔ شاه و سرنگونی آن را جلو چشمش دارد. در نتیجه، هشدار دهندگان و دغدغهمندان نظام، مابهازای چشمانداز جرقه و انفجار محتوم، نمیتوانند هیچ نقطهٔ روشنی از امید برای جلوگیری از آن پیدا کنند. «جواد امام» در ادامه و انتهای اظهارات یاد شده، نومیدانه میگوید: «امروز هیچ گروه سیاسیای که بتواند مطالبات جدی مردم را نمایندگی کند در کشور نداریم. احزاب سیاسی در قانون انتخابات هیچ جایگاهی ندارند. احزاب سیاسی را بیشتر برای داغ کردن تنور انتخابات میخواهند و بعد از انتخابات هم مطالبات مردم فراموش (میشود)... وضعیتی که ما امروز با آن مواجه هستیم قطعاً از ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ بدتر شده است که بهتر نشده است». پیداست که انگشت گذاشتن روی وضعیت «بدتر» از سال۱۳۹۸ بهخطر قیامی آتشینتر از آبان۹۸ اشاره دارد که طی آن خشم شعلهور خلق قهرمان پرتگاه سرنگونی را بهخامنهای ضحاک نشان داد....more6minPlay
March 31, 2023«زلزلهیی که کشور را آوار میکند»قیمت دلار که در یک مقطع چند روزه بهزیر۵۰هزار تومان تنزل کرده و به۴۵هزار تومان رسیده بود، دوباره روند صعودی از سر گرفت و ظرف کمتر از یک هفته بار دیگر به۵۵هزار تومان رسید. وقتی قیمت دلار موقتاً کاهش یافته بود، مقامات اقتصادی دولت رئیسی میگفتند افزایش قیمت کاذب و حباب بوده، اما اکنون دلار دوباره روند صعودی پیدا کرده و معلوم شده که ادعاهای آنها کذب و حباب بوده است. اکنون دیگر کسی نمیتواند انکار کند که «افزایش ناگهانی قیمت دلار با تصمیم خود دولت» است و «افکار عمومی باور دارند که دولت بهعنوان دارندهٔ بیشترین منابع ارزی، هر زمان با کسری بودجه مواجه میشود، دست بهافزایش قیمت ارز میزند و از این طریق هم نقدینگی بازار را جمع میکند، هم کسری بودجه خود را مرتفع میسازند» (سایت حکومتی رویداد۲۴- ۷فروردین۱۴۰۲). علت افزایش جهشوار قیمت ارز و سقوط آزاد ارزش پول ملی، اساساً چاپ اسکناس که ماشین آن با شتابی فزاینده در کار است تا دولت بتواند هزینههای جاری خود، از جمله حقوق کارکنان دولتی را بپردازد. اما بهنظر میرسد شتاب فروپاشی و ورشکستگی اقتصادی دولت رئیسی از شتاب ماشین چاپ اسکناس پیشی گرفته تا آنجا که دولت قادر نشده حقوق اسفندماه معلمان را پرداخت کند. مقامات رژیم برای سرپوش گذاشتن بر این واقعیت انواع دروغها و ضد و نقیضها را بههم بافتند، از «خطای نرمافزاری» تا «نوعی لجبازی» در سازمان برنامه و... هر بار هم وعده میدادند که تا «ساعاتی دیگر» حقوقها واریز میشود، اما عمدهٔ حقوقها تا امروز واریز نشده و معلوم است که کفگیر دولت رئیسی، حسابی بهته دیگ خورده است. رئیسی خودش برای بیان اینکه دولت را ورشکسته و با خزانهٔ خالی از روحانی تحویل گرفته، بارها گفته است که در مرداد ۱۴۰۰ هنگام تحویل گرفتن دولت، این تردید وجود داشت که آیا دولت میتواند حقوق کارکنان دولت در آن ماه را بپردازد یا نه؟ که بهیمن چاپ اسکناس توانست! اما اکنون وضعیت چنان وخیم است که چاپ اسکناس هم دیگر جواب نمیدهد؛ این تحقق همان کابوس فروپاشی اقتصادی است که بسیاری از اقتصاددانان نسبت بهآن هشدار میدادند. مرعشی دبیرکل باند کارگزاران و از اعضای سابق مجلس ارتجاع در توصیف وضعیت موجود و بلایی که تورم وحشتناک کنونی بر سر اقتصاد کشور آورده، میگوید: «تورم ۵۰درصد عین یک زلزله کشور را آوار کرده و آوار میکند... حجم اقتصاد ایران از زمان خروج آمریکا از برجام از ۵۰۰میلیارد دلار به۲۰۰میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است» (سایت اقتصاد نیوز ـ ۹فروردین ۱۴۰۲). قربانی اصلی این آوار البته مردم ایران هستند که بیش از ۸۰درصدشان بهزیر خط فقر سقوط کردهاند و نیمی از آنها در زیر خط بقا، بین مرگ و زندگی دست و پا میزنند. اما آتش این فقر و فلاکت خانمانسوز که خلیفهٔ پلید ارتجاع بهجان مردم انداخته، میتواند به حریقی تبدیل شود که ریش و ریشهٔ نظامش را بسوزاند. در هراس از همین آتشفشان خشم و قهر مردم به ستوه آمده است که مرعشی در قسمت دیگری از همان سخنان یاد شده میگوید: «من فکر میکنم که این حاکمیت یکدست شکستخورده و حتماً باید تا دیر نشده این شکست را نظام بپذیرد و ریلگذاری را باید عوض بکنیم». او در عینحال اعتراف میکند: «اصلاً تصور نباید بکنیم که این موضوع اگر همین فردا دولت رئیسی سیاستهایش را عوض بکند یا همکارهایش را عوض بکند، یا همه عقلا را دوباره صدا بزنند دعوت بههمکاری بکنند همه ظرفیتها را بهکار بگیرند شما فکر نکنید آثار این زلزله تورم ۵۰درصدی تمام میشود» (همان منبع)....more6minPlay
March 30, 2023کنفرانس عربی اسلامی؛ متحد با مقاومت ایران برای جمهوری دموکراتیکانقلاب دموکراتیک مردم ایران، بهرغم سرکوب و کشتار رژیم جلادان، بهرغم نیرنگهای عوامل شیخ و شاه، و بهرغم همدستیهای ننگین استعماری و سانسور همهجانبه و ترفندهای شیطانسازی علیه مجاهدین و مقاومت سازمانیافته، مسیر پیروزمند خود را به سوی آزادی مردم ایران از هر گونه دیکتاتوری و وابستگی با سرفرازی باز میگشاید.سخنان شخصیتهای عربی در کنفرانس بهمناسبت ماه رمضان در پاریس، که با حضور خانم مریم رجوی برگزار شد، گویای این واقعیت امید بخش نه تنها برای میهنمان ایران بلکه برای کشورهای منطقه است که از ارتجاع و تروریسم رژیم آخوندی بهشدت رنج بردهاند.انیسه بومدین، بانوی اول الجزایر (۱۹۶۵-۱۹۷۸) با اشاره به مجاهدین گفت: «باید از خواهران و برادرانمان که برای جامعهیی عادلانه و برای یک اسلام واقعی مبارزه میکنند حمایت کنیم... حکومت ایران که بر زور تکیه دارد دیر یا زود سرنگون خواهد شد».شیخ تیسیر التمیمی قاضیالقضات سابق فلسطین سابقهٔ آشنایی خود با مجاهدین را توضیح داد و گفت: «من با برادران و خواهران در سازمان مجاهدین خلق و با اندیشه آنها که برگرفته از اسلام واقعی و مستند به قرآن کریم و برگرفته از سخنرانیهای رهبر مقاومت ایران، برادر مسعود رجوی است آشنا شدم». قاضیالقضات پیشین فلسطین سخنان مسعود رجوی را روشنساز «تضاد بین اسلام واقعی و اسلام تحریف شده» توسط آخوندا دانست که «افراطگرایی و تروریسم را ترویج میکند».نذیر حکیم از رهبران ائتلاف ملی سوریه بهبرنامهٔ ۱۰مادهای خانم مریم رجوی اشاره کرد که «در آن ایران برای همهٔ ایرانیان است و صلح را در همه جا به ارمغان میآورد». نذیر حکیم گفت: «اگر از محتوای ۱۰ ماده مطلع شده باشید به همهٔ جهانیان و همه نظامها و خلقها صلح را ارائه میدهد و این همان چیزی است که ما آرزو میکنیم».جرج صبرا، از دیگر رهبران ائتلاف ملی سوریه نیز به جنایات دیکتاتوری آخوندی در منطقه و ایران اشاره کرد و گفت: «رژیم آخوندها پس از آنکه زندانی کردن و قتل و سرکوب ایرانیان را گسترش داد. این عمل جنایتکارانه را به کشورهای منطقه از جمله کشور ما منتقل کرد». جرج صبرا توضیح داد که نقطهٔ مقابل این وحشیگری آخوندها «صدا و فعالیتهای شورای ملی مقاومت ایران» است که اکنون آخوندها برای جلوگیری از رسیدن بیشتر این صدا، در «تلاش برای ایجاد آلترناتیوهای ساختگی» هستند «اما موفق نشدند».انور مالک، رئیس دیدبان حقوقبشر الجزایر و گزارشگر پیشین اتحادیهٔ عرب در مورد سوریه گفت راهحل بنیادگرایی اسلامی «جز این نیست که همهٔ ما پیرامون این مقاومت بهرهبری خانم مریم رجوی متحد شویم».شیخ مسکین، رئیس شورای امامان فرانسه هم «برنامهٔ ۱۰مادهای خانم رجوی را» تضمینکنندهٔ «احترام بهانسان، عدالت، آزادی و دموکراسی» دانست و گفت: «وقتی این برنامه را میبینم، بهعنوان مسلمان خودمان را در آن باز مییابم».هایل داوود وزیر پیشین اوقاف اردن گفت: «به سازمان مجاهدین خلق بهخاطر تلاش برای دستیابی به آزادی و دموکراسی در ایران و ارائه تصویری واقعی و درخشان از ایران و اسلام درود میفرستم».شاید بتوان چرایی این حمایتها توسط شخصیتهای عربی اسلامی را که بهگفتهٔ خودشان در کنار مردم ایران، از قربانیان اصلی جنایت رژیم تحت نام اسلام هستند، در این عبارت از سخنان خانم مریم رجوی در همین جلسه دید که میگوید: «اسلام دین آزادی است. برای ما آزادی انتخاب یک موضوع آرمانی و سیاسی است».بله، مجاهدین با آرمان اسلام رهاییبخش موفق شدند با روشنگریهای خود پس از سرقت انقلاب ضدسلطنتی، خمینی را از ماه دجالگری به چاه ننگ و رسوایی بهعنوان منفورترین حکمران عالم بکشانند و پس از سرفصل ۳۰خرداد۶۰ چهار دهه در برابر دیکتاتوری ولایت فقیه و رژیم قتلعام سرفرازانه پایداری کنند....more6minPlay
March 29, 2023«زوایای پنهان» نوسانات شدید قیمت ارزدر نخستین هفتهٔ سال۱۴۰۲ ارزش ریال باز هم سقوط کرد و هر دلار بار دیگر کانال ۵۲هزار تومان را تجربه کرد. نوسانات شدید قیمت ارز، از ۳۰هزار به۶۰هزار تومان تنها طی ۳ماه منتهی بهپایان سال۱۴۰۱ و بار دیگر کاهش ارز تا ۴۵هزار تومان و اکنون حرکت دوباره در کانال ۵۳هزار تومانی، بهگفتهٴ کارشناسان رژیم عجیب است و میگویند توجیه اقتصادی ندارد.رئیسی روز ۸اسفند با ژستی که گویا از پشتپردهها خبر ندارد، پرسید: چطور «روز مبعث ساعت بهساعت در حالی که همه تعطیل بودند و هیچ معاملهیی در بازار انجام نمیشد، نرخ ارز بالا میرفت؟». خود رئیسی هم اذعان کرد که این وضعیت نمیتواند تنها علتی اقتصادی داشته باشد و در همان روز ۸اسفند گفت: «معلوم است (نوسان) نرخ ارز مربوط بهبازار و تجارت نیست».البته بهعلت حاد بودن بحران، رسانهها و کارشناسان رژیم مجبور شدند گوشهیی از پشتپردهها را نشان بدهند و نسبت بهپیامدهای اجتماعی این وضعیت، هشدار دهند:تسنیم، خبرگزاری نیروی تروریستی قدس در مورد «زوایای پنهان» در «تعیین نرخ ارز در اقتصاد ایران» نوشت که تنها «نگاهی جامع به تمام ابعاد آن میتواند علت رشد اخیر قیمت دلار را توضیح دهد» که البته بهخاطر «شفافسازی پیچیده و مبهم» در مورد «اقتصاد ایران»، از توضیح روشن برای آن خبری نیست (۱۰ اسفند).محمود جامساز، اقتصاددان حکومتی برخلاف آن دسته در رژیم که میخواهند کاسه و کوزهٔ افسار پاره کردن قیمت دلار را بر سر بانک مرکزی و سیستمهای اجرایی آن بشکنند، این فرضیه را رد میکند و از «ساختار معیوب اقتصاد سیاسی رانتی» در دولت رئیسی میگوید که «بانک مرکزی نیز (تنها) بخشی» از این چرخهٔ فاسد است (۵فروردین).سایت حکومتی آسیانیوز هم یک گام بهحل معما نزدیکتر شد و نوشت «کسری بودجهٔ سال آینده» دولت رئیسی از «فاکتورهای اصلی و تاثیرگذار بر قیمت ارز در کشور است و همچنان به قوت خود پابرجاست» (۱۸ اسفند).سایت حکومتی رویداد۲۴ از «افزایش ناگهانی قیمت دلار با تصمیم خود دولت» نوشت و تأکید کرد این «گزاره» اکنون «در کف بازار وجود دارد که دستکاری قیمت دلار توسط دولت» رئیسی انجام میشود؛ حتی فراتر از کف بازار، اکنون «افکار عمومی باور دارند که دولت بهعنوان دارندهٔ بیشترین منابع ارزی، هر زمان با کسری بودجه مواجه میشود، دست بهافزایش قیمت ارز میزند و از این طریق هم نقدیندگی بازار را جمع میکند، هم کسری بودجه خود را مرتفع میسازند» (۷فروردین۱۴۰۲).بنابراین روشن میشود افزایش لجامگسیختهٔ قیمت ارز که گرانیهای سرسامآور، تورم ۷۰درصدی مواد غذایی، قیمت بیسابقه و نجومی مسکن، لاکچری شدن ابتداییترین داروها و فرو رفتن هر چه بیشتر عمدهٔ مردم زیر خط فقر را در پی دارد، «دستکاری عمدی قیمت ارز» توسط دولت رئیسی برای جبران کسری بودجه و تأمین هزینههای سرسامآور ترویسم و سرکوب، از جیب تهیشدهٔ مردم ایران است.سیاستی که البته برای رئیسی و خامنهای تیغ دو لبه است. چرا که به اذعان کارشناسان حکومتی، «شکست زود هنگام مدیریت دولت یکدست سیزدهم نشان داد که نظام به منتهیالیه دوره سقوط کارآمدی خویش رسیده» و با توجه بهوضعیت انفجاری جامعه، «اینکه سقوط نهایی ساختار کی رخ خواهد داد، بستگی به حوادثی دارد که فراوانند»، اما میدانیم که «تیغه قیچی از درون و بیرون بر روی حکومت در حال بسته شدن است، و یک حادثه کافی است تا دو تیغه این قیچی را به هم برساند» (نامهٔ سرگشادهٔ رنانی، اقتصاددان حکومتی بهخامنهای-۲۷بهمن ۱۴۰۱)....more5minPlay
March 28, 2023شکست پروژهٔ رئیسی؛ زمزمهها فریاد شدهاند!سایت حکومتی اعتماد آنلاین (۷فروردین) طی مطلبی با عنوان «شورش اصولگرایان علیه رئیسی» بهنقل از منتجبنیا از اعضای سابق مجلس ارتجاع مینویسد: «در حال حاضر همه گروههای حاضر در جناح اصولگرا که رئیسی نمایندگی آنها را در دولت برعهده دارد، پشت دولت نیستند. رئیسی نتوانست از جناح اصولگرا وحدت و اجماعی درست کند». منتجبنیا بهعنوان نمونه میافزاید: «فردی مانند احمد توکلی... نامه بسیار تند و مستدل و مستندی نوشت و بهشدت بهدولت حمله و اعتراض کرد. در بسیاری از موارد باهنر، ناطق نوری و بسیاری از چهرهها و شخصیتهای معروف و غیرمعروف اصولگرا مخالف دولت شدهاند بهدلیل اینکه بهعیان مشاهده میکنند بسیاری از تصمیماتی که گرفته میشود و سیاستگذاریهایی که انجام میشود غلط است». علت اعتراض این جماعت، ظاهراً سیاست اقتصادی رئیسی جلاد و از جمله فروش اموال دولتی تحت عنوان «مولدسازی» است، اما دایرهٔ دلایل، وسیعتر است و شامل همهٔ سیاستها و خطوط دولت رئیسی و همچنین ترکیب دولت میشود. یکی از اقتصاددانان حکومتی با اشاره بهتیم اقتصادی ضعیف و ناکارآمد رئیسی میگوید: «با وجود گذشت ۱۸ماه از عمر دولت کنونی راهبرد اقتصادی آنها مشخص نیست... با وجود اینکه رئیسی در شعارهای تبلیغاتی خود مدام بهداشتن ۷هزار صفحه برنامه اشاره میکردند، اما تاکنون حتی ۷صفحه از آن را هم منتشر نکردهاند» (سایت اقتصاد۲۴ ـ ۷فروردین). روشن است که این اعتراضها که ظاهراً بیشتر در زمینهٔ اقتصادی است، فراتر از رئیسی، متوجه شخص خامنهای است، زیرا بر کسی پوشیده نیست که جلاد۶۷، گماشته و مطیع محض ولیفقیه است؛ کما اینکه سیاست مولدسازی و فروش شرکتها و اموال دولتی، خط خود خامنهای است و خود او در سخنرانی سال نو مهمترین مشکل اقتصاد را «دولتی بودن» دانست و راه حلی هم که ارائه کرد این بود که تتمهٔ «شرکتهای مهم» و «تولیدهای ثروتساز» دولتی، «در اختیار فعالان اقتصادی» یعنی سرکردگان سپاه و باندهای مافیایی درون حکومت قرار گیرد. بنابراین حمله و اعتراض مهرههای اصولگرا بهرئیسی معنایی عمیقتر پیدا میکند؛ آنچه که آنها را برانگیخته که اینچنین در برابر سیاستهای خلیفهٔ ارتجاع قرار بگیرند، شرایط انفجاری جامعه و این حقیقت است که میبینند نقشه مسیری که خامنهای با تکیهٔ یکسویه بر سرکوب و غارت حداکثری پیش میبرد، موجب بروز چه زلزلهٔ هولناک اجتماعی خواهد شد. یکی از مهرههای اصولگرا بهنام محمد مهاجری با تشبیه «ناآرامیهای اجتماعی» (قیام) بهزلزله، وحشتزده هشدار میدهد: «جامعه ما روی گسل است... اینکه یک ماه دیگر، دو ماه دیگر یا ۶ماه دیگر با چه وسعتی زلزله بیاید معلوم نیست... سرکوب که نمیتواند همیشگی باشد» (سایت اقتصاد نیوز ـ ۶فروردین). در نتیجه آنچه تا دیروز زمزمهوار یا توسط باند مغلوب ابراز میشد، امروز بهصورت فریاد درآمده و آن را از بالاترین سطوح باند خامنهای میتوان بهوضوح شنید. دیروز روزنامهٔ حکومتی مردمسالاری (۲ اسفند) نوشت: «اگر قرار است ابراهیم رئیسی گرهی باز نکند و هر روز مشکل بیشتری بیافریند و در نهایت مصائب مردم فزونی یابد باقی ماندن وی در پاستور چه دلیلی دارد؟!». و امروز این رئیسی است که فریاد مستأصلانهاش بلند است که: «وقتی دولتی سر کار میآید دیگران تلاش میکنند که او موفق شود، نه اینکه با قلم زدنهای بیجا با حرف زدنهای نادرست مردم را ناامید کنند، توی دل مردم را خالی کنند، ایجاد یأس کنند» (سخنرانی رئیسی در همایش مدیران ـ ۷فروردین). روشن است که این «دیگران» که رئیسی میگوید، همباندیهایش هستند و نه باند مغلوب که عملاً محلی از اعراب ندارند. اما چه چیزی موجب آن اعتراضها و حملهها و این نالههای مستأصلانه شده است؟ قیام! و ضرباتی که طوفان مستمر «مرگ بر خامنهای» طی چند ماه گذشته مستمراً بر پیکر رژیم و در کانون آن بر شخص ولیفقیه ارتجاع و هیمنهٔ او وارد آورده است. هدف خامنهای از آوردن رئیسی، در وهلهٔ اول یکدست کردن رژیمش بود تا در وهلهٔ بعد بتواند با آن در برابر قیام سد ببندد؛ این رؤیا در عمل با قیام سراسری بهکابوس تبدیل شد و رؤیای دولت یکدست نیز به تفرقه و تشتت تعبیر گردید....more5minPlay
March 27, 2023سخن روز -سرکوب مضاعف در وحشت از قیامپاسدار حسن کرمی، سرکردهٔ جنایتکار آدمکشان یگان ویژه، طی اظهاراتی خطاب به مزدوران تحتامرش ضمن دمزدن از سرکوب قیام، وحشت نظام از چشمانداز قیام در سال پیش رو را نمایان کرد. وی گفت: «چشمانداز ما برای پوشش حداقل ۴۰۰شهر و منطقه در کشور، برای مقابله با ناآرامیها و احتمالاً تحرکاتی است که دشمن داشته باشد. ظرفیت خودمان را در سال ۱۴۰۲ باید به ۲برابر وضع موجود افزایش بدهیم». نامبرده به این ترتیب اولاً به وضعیت انفجاری کشور که در آن شمار نقاط شورشی و آمادهٔ انفجار به حداقل ۴۰۰شهر و منطقه میرسد، اعتراف کرد. ثانیاً فاش کرد که توان و امکانات یگانهای ویژهٔ نیروی انتظامی بهعنوان نیروی اصلی سرکوب و کشتار در جریان قیام، در سال آینده بایستی به ۲برابر میزان کنونی برسد تا بتواند مأموریت جنایتکارانهاش را بهانجام برساند. این در عینحال اعترافی به این واقعیت است که توان و پتانسیل قیام و گستردگی آن ۲برابر سال ۱۴۰۱، پیشبینی میشود. سؤال در مورد این تناقضگویی فاحش در حرفهای این سرکردهٔ نیروهای خامنهای این است که چگونه در عین دمزدن از سرکوب اعتراضات، چنین وحشتی از فوران قیامها در سال پیش رو را آشکار میکند؟ پاسخ را در این واقعیت میتوان یافت که بهرغم تمامی اقدامات سرکوبگرانه رژیم، در ماهها و هفتههای اخیر، روزی نیست که کانونهای شورشی و شورشگران بیباک و بیم، مراکز سرکوب و نهادهای جهل و جنایت رژیم یا مظاهر و نمادهای نظام را در شهرهای مختلف بهآتش نکشند؛ یعنی باز هم اثبات خط آتش جواب آتش در شرایط خفقان و سرکوب وحشیانهٔ دشمن. خامنهای در سخنرانیاش در اولین روز سال نو در مشهد، لاف زد که در سال ۱۴۰۱ به همهٔ آنها که در اغتشاشات تحریک شدند یا تحریک کردند یا از اغتشاشات حمایت کردند «سیلی» زده و در آینده هم «سیلی» خواهد زد. اما اکنون سرکردهٔ آدمکشان ویژهاش، بروز میدهد تا کجا از چشمانداز سال آینده هراسان است. اظهارات سرکردهٔ یگان ویژهٔ سرکوبگر، خط و نشان کشیدن ضحاک ولایت برای قیامکنندگان در سال آینده و اسناد بهدست آمده از درون رژیم بیشازپیش نشان میدهد که سرکوب و اختناق در کنار غارت افسارگسیخته، تنها خط کار دیکتاتوری ولایت فقیه برای مقابله با وضعیت انفجاری سال آینده است. دیکتاتوری ولایت فقیه با بهکارگیری تمام شیوههای کنترل و سرکوب، تلاش میکند مانع از این انفجار شود. یکی از اقدامات سرکوبگرانهٔ رژیم که روز ۶فروردین توسط کمیسیون امنیت و ضدتروریسم شورای ملی مقاومت افشا شده، دستورالعمل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح رژیم، در آبان ۱۴۰۱ است که در آن از تشکیل تیمهای سرکوبگر واکنش سریع ۲۲نفره و تجهیز و تسلیح آنها خبر میدهد که هزینهٔ آن توسط هلدینگهای اقتصادی، در بسیج ادارات فارس و آذربایجان شرقی مستقر در پتروشیمی، پرداخت میشود. یک سند دیگر که توسط کمیسیون امنیت و ضدتروریسم شورای ملی مقاومت بهتاریخ ۵فروردین ۱۴۰۱ افشا شده حاکی از آن است که رژیم نفری یک میلیون تومان دستخوش برای ۴۰۰تن وحوش انتظامی در شروع سرکوب کارگران عسلویه در مهرماه گذشته اختصاص داده است. این پولی است که رژیم پلید آخوندی از گلوی کارگران و خانوادهها و فرزندان آنها بریده و بهحلق پاسداران آدمکش خود سرازیر کرده است. اگر خلیفهٔ ارتجاع با خط و نشان کشیدنهای ابتدای سال نو و با بهرخ کشیدن ارگانهای جرار سرکوبگر خود، قصد و تشدید جنگ و سرکوب با ملت ایران در سال آینده را دارد، همانگونه که رهبر مقاومت گفت، «از جانب خلق اسیرمان صدباره تکرار میکنیم: ما زن و مرد جنگیم. این گوی و این میدان»(مسعود رجوی ـ ۱۱مهر ۱۴۰۱)....more6minPlay
March 27, 2023گفتگوی سیاسی هفته -استمرار قیام در چهارشنبه سوری ، شب عید و جمعه زاهدان- صلاح عبدالله نژاد ۶ فروردین 1402...more19minPlay
FAQs about مقالات:How many episodes does مقالات have?The podcast currently has 1,481 episodes available.