Paul Anka és, juntament amb Sinatra, el típic crooner americà. Cantants de balades de veu greu, suau i “vellutada”, i amb tota una Big Band al darrere. Paul va ser en els seus inicis un dels grans ídols de la joventut dels 60, especialment, gràcies a “Diana”, el seu èxit més famós.
Publicada en 1957 després d'haver passat diverses audicions amb diversos productors, “Diana” va ser la gran empenta per aquest jove cantant nouvingut a Nova York a la recerca de la seva oportunitat. El mèrit d’aquest hit rau en que està compost compost per ell mateix, una cosa rara en aquests tipus d’artistes. Podríem dir que és el “Paraules d’amor” americà, ja que la va escriure quan tan sols tenia 15 anys. Es diu que està inspirada en una jove de la seva mateixa escola (un curs més avançada) de nom Diana Ayoub, de la qual estava “secretament” enamorat. La noia pertanyia a la seva colla d'amics, i en alguna ocasió havia estat contractada com a “cangur” per a cuidar de la seva germana petita quan els seus pares sortien de compres o a reunions socials. Molt bons amics, passaven tant de temps junts que fins al propi xicot de Diana, molt gelós, li retreia la seva actitud. Ella sempre contestava amb el clàssic: “No siguis ridícul, tan sols som amics”. No obstant això, la pura realitat era que Paul Anka s'estava enamorant, un sentiment que creixia dia a dia sense que Diana s'adonés.
Poc després, no conforme amb mantenir aquesta situació, perquè volia passar a la següent fase, va començar a “trobar-se” amb Diana gairebé tots els dies. La trucava a qualsevol hora, fins i tot de matinada, arribant a provocar un major empipament en la seva família, que ja estava molt molesta amb el jove Paul perquè no feia més que importunar a la seva filla. Tant és així que un dia van decidir “esperar-lo” per a recriminar-li la seva actitud i veure si per fi la situació es “calmava” d'una vegada! Però la història no va acabar aquí perquè un bon dia Paul va convidar Diana, moment que va aprofitar per a dir-li que marxava a Nova York a continuar intentant progressar en la seva carrera com a cantant, afegint, molt nerviós, que li havia compost un cançó amb el seu nom. Diana, molt sorpresa, li va preguntar si podia cantar-la per a poder donar la seva opinió, al que Paul , molt seriós, li va contestar: “Si, però només tocaré la música, no vull cantar la lletra”. Estava tan sobrepassat per la situació que no volia que ella s’assabentés dels seus veritables sentiments, ja que en la lletra no parlava d'una simple amistat.
Diana Ayoub, va rebre una carta de Paul en que deia: “Bé, en vint-i-quatre hores gravaré el meu següent disc. He recollit tot el material i tots els arranjaments ja estan fets. Vols que et digui com és el nom de la cançó?… És… ’Diana’, el teu nom; el so és diferent a tot l'abans escoltat i serà un gran èxit. Ara escolta'm, no diguis una paraula o et… no importa no faré res. Et faré un petó si es ven, perquè tu ets la causa que el va iniciar”.
La veritat és que Paul Anka, amb el suport dels seus pares, tenia decidit marxar a la recerca del seu somni com a cantant i ja a Nova York va recórrer diverses cases discogràfiques abans de ser triat per Don Costa, famós productor, que estava buscant joves talents per al segell ABC-Paramount Rècords. Costa va quedar tan impressionat durant la sessió de prova que, al saber que a més escrivia els seus propis temes, el va contractar immediatament. “Diana” va ser la primera cançó gravada i un èxit a tot el món. Als EUA va estar diverses setmanes en el primer lloc de les llistes Billboard i el mateix va ocórrer al Regne Unit. En pocs mesos va arribar a vendre més de nou milions de còpies en el mercat americà i gairebé un milió en el britànic, convertint-se en la segona cançó més venuda de la història, per darrere de “White Christmas” de Bing Crosby.
“Diana” no es va editar a casa nostra fins a l'any 1959, convertint-se en el disc de l'any malgrat que l'anglès no era un idioma gaire conegut i “sonava” una mica estrany relacionar “Diana” amb “Daiana” que era com es pronunciava. Encara que les primeres llistes “oficials” d'èxits no van aparèixer fins a 1965, va estar durant moltes setmanes en el número u de les revistes musicals especialitzades. Un lloc que Paul Anka va repetir a l'any següent amb el seu tema “Adán i Eva”. De “Diana” se n'han fet innombrables versions, hi ha qui diu que més de de tres-centes. Potser la més popular a la península hagi estat la del Duo Dinámico, no publicada fins a 1995 en el seu àlbum “Viva los 50”, encara que si que formava part del seu repertori dels 60.
Encara que va evolucionar aviat cap a un públic més adult, Paul Anka ha estat un dels majors ídols adolescents de finals dels 50 i principis dels 60. El seu perfil era perfecte i les seves cançons s'ajustaven molt bé a aquesta demanda menys formal. En molt poc temps es va adaptar a les necessitats del mercat, arribant a vendre més de 30 milions de discos entre 1957 i 1962, una barbaritat; gràcies, tot cal dir-ho, també a la seva gran qualitat com a compositor. Ara que és un cantant clàssic, un crooner, es pot afirmar que Paul Anka sempre ha estat en constant evolució.