Nirvana ha estat una de les bandes que més va influenciar aquella llunyana década dels 90. A la población de Aberdeen, Washington, el grunge estava sorgint d'una manera força poderosa i el seu principal exponent, volent-ho o no, va ser Nirvana. L'himne amb el qual aquesta banda es va tornar més que famosa va ser la potent "Smells Like Teen Spirit".
Malgrat que la contundencia de les guitarres i la base rítmica puguin enfocar-ho cap a una altra banda, "Smells Like Teen Spirit" no parlava sobre un moviment social, sinó que tenia a veure, atenció: Amb un desodorant. L'agost de 1990, Kurt Cobain i Kathleen Hanna, estaven prop d'un centre per a adolescents embarassades a Olympia. La clínica, en comptes d'oferir avortaments, era un centre pro-vida que convidava a les joves a quedar-se amb els seus nadons ja que, segons ells, si feien el contrari, podrien acabar a l'infern. Llògica americana.
Els dos joves eren uns feministes bastant molestos en aquella época, i van decidir que faríen un petit “servei públic” a la nit. Kurt va escriure "Fake Abortion clínic everyone" (una clínica d'avortaments falsa) i després va afergir-hi: "God is King" (Déu és el rei)".
Més tard aquella mateixa nit, molt borratxos, van tornar al motel de Kurt i mentre ell estava dormint, Kathleen va agafar un marcador i va escriure a la paret de l’habitació: "Kurt smells like Teen Spirit" (Kurt fa olor de desodorant Teen Spirit) que era una coneguda marca de deshodorants. La frase feia referència a Tobi Vail, bateria dels Bikini Kill, amb qui Kurt solia sortir i que usava aquesta famosa marca de desodorant i que a més a més, segons Kathleen Hanna, havia estat com l'essència amb la qual Tobi havia marcat a Kurt Kobain.
Un cop ja amb la idea, o al menys amb el títol d'una cançó, faltava aquell poderós riff amb el qual obre la cançó i que es manté de principi a fi. Segons explica la història, mesos després que passés aquesta història de la borratxera i unes setmanes abans de l'enregistrament del celebradíssim àlbum Nevermind, Kurt va començar a tocar un riff de guitarra que Krist Novoselic va pensar que era bastant ximple. Kurt va castigar a tota la banda a fer que toquessin aquest riff una i altra vegada durant hora i mitja. Després de patir el síndrome d'Estocolm, a Krist va començar a agradar-li el riff i va suggerir que reduïssin la velocitat. Amb això va fer que acords acabessin convertits en l'inici de "Smells Like Teen Spirit" i que remataria Dave Grohl tocant la bateria d'una manera molt poderosa.
Més enllà de totes aquestes aventures de joventut, sumat a la repressió que vivien els joves en aquella dècada no només en l’aspecte social, sinó també mental i amb l'auge de la televisió escombraria i la manipulació informativa, Kurt va intentar aglutinar-ho tot i buscar quelcom a qui rendir-li tribut i que realment tingués significat. Al menys així ho va deixar veure en una entrevista a 1994, quan va dir: "Estava intentant escriure l'última cançó pop. Bàsicament, estava tractant d'arrabassar alguna cosa dels Pixies. Vaig connectar amb aquesta banda tan fort, que hauria d'haver estat amb ells, o al menys en una banda de covers dels Pixies".
I si l'escolteu bé, "Smells Like Teen Spirit", sí que sona una mica a "Tame" de Pixies, però molt més bruta. El riff dels Pixies és desesperat, no té cap base ni fi, només sona per anar d'acord al baix que dóna pas a tota la cançó, mentre que el de Nirvana era una cosa completament conscient, amb tota la intenció de mostrar molèstia i revolució.
El significat de Smells Like Teen Spirit ha portat cua. Els crítics sempre han insistit en el valor generacional de la cançó, indicada com un precursor de l'onada de grunge, l'himne de la Generació X, emblema de la incomoditat postmoderna. No obstant això, Cobain, encara que mai va explicar completament el seu veritable significat, va ser bastant clar: "No tinc respostes per a ningú, no vull ser un puto portaveu". Pel que fa a la lletra, Dave Grohl simplement va explicar que no tenia un sentit en específic: "Només veure a Kurt escriure la lletra d'una cançó cinc minuts abans de cantar-la, fa que sigui difícil pensar que la cançó tingui molt a dir sobre alguna cosa. Necessites síl•labes per omplir els espais i alguna cosa que rimi".
Gravat amb una demo que amb prou feines s'escoltava perquè va ser gravada amb un volum alt, la banda va enviar-la a Butch Vig -una de les ments darrere de Garbage i productor de Gish (1991) i Siamese Dream (1993) dels Smashing Pumpkins - i, tot i lo malament que se sentia l'àudio, va veure potencial en la cançó i va convidar Nirvana a re-gravar-la. 14 dies després va sortir el Nevermind, segon material d'estudi de la banda que ràpidament es va col•locar en els llistats de popularitat amb cançons, a més de la de "Smells Like Teen Spirit", com "Lithium", "Come As You Are "," Polly "i" Drain You ".
I com sol passar amb els èxits comercials, un paper decisiu en l'èxit de Smells Like Teen Spirit va ser el llançament del vídeoclip. Va estar dirigit per Samuel Bayer, que es convertiria en un col•laborador de David Bowie, Rolling Stones, Metallica o Green Day, però en un moment en què era només un realitzador novell, elegit per la banda a causa de la seva inexperiència i per la seva imatge més punk i no alineada que una banda produïda per una companyia multinacional. En l'ADN del videoclip s’hi troba el llargmetratge de 1979 En l'abisme de Jonathan Kaplan i el Rock 'n' Roll High School dels Ramones.
Dos dies abans del rodatge, la banda va repartir fullets buscant figurants, una crida que es va estendre també per mitjà de l'emissora de ràdio de Los Angeles KXLU. En el fullet hi deia: "Nirvana et necessita ... Has de tenir entre 18 i 25 anys i adoptar una personalitat d'institut, és a dir, preppy, punk, nerd, jock". També s'especificava que aquests fans escollits havien de "estar preparats per a quedar-s’hi diverses hores", però no tots havien pres nota. El director Samuel Bayer va revelar que molts només volien quedar-s’hi uns 30 minuts i van acabar realment frustrats per seguir en el set "12 hores" després.