Moltes vegades les tragèdies ajuden a engrandir la llegenda d’un grup o artista que, de no haver estat per un malaurat revés (moltes vegades la mort) no haurien acabat en un podi d’adoració. El cas que ens ocupa avui és precisament aquest, perquè mesos després de la publicació del senzill «Love will tear us apart again» de Joy Division, Ian Curtis, líder de la banda se suïcidaria, convertint-se una més de les víctimes de la fama i un icona depressiu que anys després també acabaria amb la vida de Curt Cobain.
Joy Division era una banda britànica formada el 1977 sota l'explosió del punk a Anglaterra. Va arribar a ser la primera banda en el moviment post-punk, al ponderar no l'energia i el coratge sinó l'estat d'ànim i l'expressió, apuntant cap a l'aparició de la música melancòlica alternativa dels 80. Malgrat que en els seus difícils inicis es faria passar Joy Division com un grup més, poc després van incorporar sintetitzadors i melodies més fosques, emfatitzades per les vocalitzacions aïllades i torturades del seu cantant, Ian Curtis.
Pel que fa a «Love will tear us apart again», el que es convertiria en el tema estrella del grup, el seu origen l’hem de buscar en un nom propi, el de Deborah Woodruff en que Ian Curtis va veure “la persona que el completava”. En el moment que es van conèixer, Curtis encara no era part de Joy Division. No obstant això, des que tots dos van contreure matrimoni en 1975, ell va semblar canviar, especialment quan va ser convidat a ser vocalista de la banda que el llançaria a la fama. Gairebé paral•lelament a aquest moment de la seva vida, Ian va començar a tenir atacs d'epilèpsia cada vegada més constants. Això l’avergonyia i el va enfonsar en una profunda depressió. Tot d'una ja no era un conte de fades, sinó un constant patiment per la separació d'Ian, després d'unir-se a la banda.
Ian, que només contribuïa amb lletres durant la seva estada a Joy Division, mostrava en elles certa foscor i malenconia en les seves paraules, i va ser aquesta cançó on es va atrevir a parlar sobre Deborah, les seves angoixes, pors i el fet que sabia que mantenir-se junts només els separaria encara més; el títol ja ho diu tot: «L'amor ens separarà altra vegada». La cançó és en sí mateixa un turment, ja que segueix una sèrie de declaracions que parlen sobre aquesta separació. «Per què el llit és tan fred?» «Per què els meus càlculs són tan equívocs? ». Per la seva banda, la resta de la banda va establir un so que mouria als 80 amb un discret sintetitzador, un ritme lent però ràpid (com diria Martin Hannett, el seu productor) i una barreja entre alegria i tristesa, malenconia i culpa.
Més enllà de dades històriques, el cert és que la genialitat de "Love Will Tear Us Apart" radica que és dinàmica gràcies a la veu profunda i contemplativa d'Ian Curtis, qui pràcticament va contra corrent de la base melòdica a càrrec dels teclats, bateria i guitarres. La cançó és glacial, però al mateix temps és una balada de desamor imperible. És lenta al punt de fins i tot sona a “cançó folk”, però gràcies a aquesta foscor dels teclats, es manté la consciència que encara estem en l'auge del post-punk, etapa que va acabar en 1984.
?
Però el més tràgic de tot és que la cançó va ser llançada un mes després de la mort d'Ian Curtis. Just abans de morir, li havia demanat matrimoni a Deborah i li va demanar que sortís de casa amb la seva filla. Ian també estava preocupat per la gira a nord-amèrica que tenia preparada la banda. Els seus atacs eren cada vegada més constants, i per moments va pensar en deixar a la banda. Aquella mateixa tarda va mirar la televisió i va posar un àlbum d'Iggy Pop anomenat The Idiot. Va decidir penjar-se a la cuina de casa seva on la Deborah el va trobar l'endemà.
La seva última actuació en viu va ser el 2 de maig el 1980. La cançó va ser com un últim intent d'aconseguir una “ajuda” que mai va arribar i que va desenvocar en el fatídic final. La seva famosa cançó Love Will Tear Us Apart va ser el seu primer èxit en la llista UK Top Charts, i va ser inclosa en el seu segon i últim àlbum. La banda es va dispersar i posteriorment es va formar la banda New Order.
El suïcidi d'Ian Curtis era com la crònica d'una mort anunciada, però quan va ocórrer la premsa no podia creure el que havia passat. Tots van voler fer fotos del moment, de la casa, de la cuina. Ian havia passat a unir-se a la llista de joves músics altament talentosos però turmentats pels seus mals com Jim Morrison, Jimi Hendrix o Janis Joplin, qui van morir igualment sent joves. "Love Will Tear Us Apart" no és només el títol de la cançó, sino que també és l’epitafi que Deborah va manar escriure a la làpida del malaurat cantant.
Per cert, si us interessa saber-ne més de la vida d’Ian Curtis, us recomano el visionat de la pel•lícula Control, d’Anton Corbijn i co-produïda per Woodruff, la vídua de Curtis, i on es repassa amb tot luxe de detalls el seu llegat musical de Curtis i els Joy Division.